Interferente.ro Cultura Personalitati De vorba cu dramaturgul Horia Lovinescu

Luni, 02 Iunie 2014 16:24

De vorba cu dramaturgul Horia Lovinescu

 

De vorba cu dramaturgul Horia LovinescuVa oferim spre lectura un interviu cu dramaturgul roman contemporan Horia Lovinescu (1917-1983), o ancheta realizata de Dan Manolescu.

 

- Sunteti un scriitor implicat foarte puternic in evenimentele contemporane cu o deschidere esentiala asupra teatrului, care vizeaza framantata lume a zilelor noastre. De aici si de oriunde. Prin prisma dvs. extrem de originala, faceti o literatura care penduleaza intre o formula clasica si una ultra-moderna. Dvs. pentru care din aceste modalitati optati?

- Nu stiu daca ultima formula se poate chema ultra-moderna, fiind mai degraba vorba de o incercare de fuziune intre conceptia clasica si moderna. Dar inclinarea si tendintele mele merg in acest sens.

 

- Ce parere aveti despre originalitate literara?

- Problema originalitatii nu se poate reduce numai la teatru. Ea se pune in orice gen de manifestare artistica. Pana acum insa nu am gasit nicaieri o definitie satisfacatoare a originalitatii in arta. Iata de ce nu pot raspunde la intrebarea dumitale.

 

- Mai este de actualitate melodrama?

- Bineinteles. Viata noastra este plina de melodrame si nu numai de tragedii si comedii!

 

- Sunt scriitori care se aseaza la masa de scris fara a avea un plan dinainte stabilit. Este si cazul dvs.?

- Din pacate nu.

 

- In acesti peste 30 de ani de slujire a teatrului, traiti alaturi de personajele dvs.?  Sunt aici mereu prezente?

- E ciudat, dar le-am uitat si numele. O piesa odata scrisa, nu mai mai intereseaza.

 

- V-ati rescris vreodata piesele?

- Niciodata. Nici macar n-am rescris paginile.

 

- Care socotiti ca este cea mai buna piesa a dvs.?

- Parerea mea nu are nici un fel de importanta, daca din tot ce am scris va ramane macar o singura piesa (pentru cat timp de altfel?) acesta se va datora probabil in mare masura jocului intamplarii.

 

- Se poate vorbi despre fictiune in teatru

- Nu cred ca se poate vorbi despre un teatru fara fictiune.

 

- La ce lucrati in clipa de fata?

- Nu la o piesa de teatru! Incerc sa redactez ceea ce as numi un “jurnal de bord”, adica o consemnare cat mai uscata a experientelor zilnice. Cum aceste experiente sunt viata fiecaruia dintre noi, atat de diverse, sper ca rezultatul, in ciuda unei sobrietati voite, sa nu fie plicticos.