Interferente.ro Cultura Pictura Inundatie la Port Marly pictura Alfred Sisley

Sâmbătă, 15 Iunie 2013 20:39

Inundatie la Port-Marly pictura Alfred Sisley

Inundatie la Port-Marly 1876 este o pictura in ulei pe panza, 61 x 81 cm a lui Alfred Sisley. Tabolul se gaseste la Muzeul d’Orsay din Paris si a fost lasat prin testament de contele Isaac de Camondo, 1911.

 

Sisley, pictor de origine engleza nascut in Franta, a fost in primul rand un mare peisagist, atras, mai ales, de peisajele acvatice. A acordat o mare atentie efectelor de reflexie ale cerului pe suprafata apei, asa cum se vede din lucrarile sale: Inundatie la Port-Marly, Canalul Saint-Martin sau Regate la Moseley.

Port-Marly este o localitate aflata la poalele unui deal pe care este asezat satul Marly-de-Roi. In primavara anului 1876, Sena a inundat aceasta localitate. Mentionam ca Port-Marly este locul unde statea la acea vreme pictorul Alfred Sisley. Artistul a dedicat acestei inundatii o serie care cuprinde 7 tablouri, considerate ca facand parte dintre capodoperele sale. Acestea ofera o minunata dovada a talentului de peisagist al lui Alfred Sisley, a pasiunii acestuia pentru natura. Influente au existat si datorita originii sale anglo-saxone si a fascinatiei sale pentru pictura peisajelor din tara de bastina, in special pictura lui John Constable.

In partea stanga a compozitiei ni se infatiseaza o casa pe a carei fatada apare inscriptia “AS Nicolas”, iar in fata ei, linia orborilor indica malul raului Sena, in conditii normale. Sunt vizibile jocurile de reflexii de la suprafata apei, extrem de indragite de poetica impresionista.

Se poate remarca ca pictorul a ales o anumita perspectiva din Port-Marly si a infatisat-o in mai multe etape ale inundatiei. A incercat, de asemenea, sa surprinda schimbarile atmosferice. Pictorul insista asupra transformarilor cerului si a efectelor pe care schimbarea  luminii le produce asupra peisajului. Starea sufleteasca a artistului impresionist este regenerata de contactul cu natura, de participarea lui la freamatul vietii universale.

Sisley se alatura lui Claude Monet. Dintre toti impresionistii, acestia au interpretat cel mai bine conceptual de “plein air”, suprinzand pe panza efectele cerului schimbator, ale reflexiilor de pe suprafata apei, ale luminii si umbrelor de pe un camp acoperit de zapada, etc. Contemplatia impresionista a naturii, evocarea ei si transpozitia subsecventa a emotiei directe sau a emotiei rememorate intr-un tablou care nu mai e reprezentarea naturii, ci supravietuirea ei, metamorfoza ei intr-o creatie autonoma, impregnata de lectia si de emotia primite in contact cu natura, distinge impresionismul in esenta sa. Din aceasta cauza impresionismul nu va urmari niciodata redarea sentimentelor negative, chiar si atunci cand peisajul surprins pe panza reprezinta o calamitate naturala, cum este cazul lui Alfred Sisley cu tabloul "Inundation en Port-Marly".


Related news items:
Newer news items:
Older news items: