Joi, 24 Martie 2011 04:00

Simboluri de Pasti 

 

Apa

Apa prezenta un rol important de Pasti. Se spunea ca prima persoana care apuca sa ia apa de la fantana va avea noroc. Oamenii obisnuiau sa puna oua rosii in apa si obisnuiau sa se spele din aceasta pentru a se proteja de boli.

 

Crinii albi

Crinii albi sunt un adaos recent la celebrarea sarbatorii Pastilor. In timp a aparut si o legenda religioasa cu privire la crini: in seara Joii Mari, cand Domnul se afla in Gradina Ghetsimani, toate florile - cu exceptia florii de crin - si-au aplecat capetele de durere, datorita incercarilor prin care trecea Iisus Hristos. In final, vazand umilinta si jertfa Domnului, crinul si-a aplecat capul de rusine si face in mod umil acelasi lucru si in ziua de astazi.

 

Crucea
Crucea este simbolul jertfei lui Iisus Hristos pentru salvarea omenirii, simbolul iubirii lui Dumnezeu pentru oameni. Crucea este simbolul crucificarii, opusul invierii si a fost declarata ca simbol al crestinatatii de catre imparatul Constantin in cadrul Conciliului de la Niceea, in anul 325 dupa Hristos. Crucea nu este numai simbolul pascal, dar este utilizata foarte mult de biserica ca simbol al credintei.

 

Iepurasul

Iepurasul aducator de oua rosii provine de pe meleaguri germane, de prin 1590 si simbolizeaza fertilitatea. Simbolul provine inca din vremea festivalurilor pagane de Eastre. Simbolul pamantesc al zeitei Eastre era iepurele. Germanii au dus cu ei simbolul iepurasului pascal in America. Numai dupa razboiul civil devine raspandit ca fiind simbol crestin. De fapt, sarbatoarea Pastelui nu era celebrata in America pana la acea data.

 

Lumanarea. Lumina de Inviere.

Lumanarea simbolizeaza lumina lui Hristos asupra intunericului pacatului („Eu sunt lumina lumii”). De Sfintele Pasti, le slujba preotul spune: ,,Veniti de luati lumina“.

In noaptea de Inviere multime mare de popor vine la biserica. Fiecare credincios poarta in mana o lumanare, pe care o va aprinde din lumina adusa de preot de pe masa Sfantului Altar. Aceasta lumanare este simbolul Invierii, al biruintei vietii asupra mortii. Multi pastreaza restul de lumanare ramasa nearsa dupa slujba si o aprind in cursul anului in cazul in care au un mare necaz in casa. La sfarsitul slujbei, preotul imparte tuturor Sfintele Pasti, adica paine sfintita, stropita cu vin si cu aghiasma.

 

Mielul

Dupa traditie, in familiile crestine se mananca in zilele de Pasti carne de miel. Mielul reprezinta victoria vietii asupra mortii si simbolizeaza pe Mantuitorul nostru Iisus Hristos care S-a jertfit pentru pacatele lumii si a murit pe cruce ca un miel nevinovat. Iisus este numit “mielul lui Dumnezeu”.

Mielul simbolizeaza pe Cel care trebuie sacrificat pentru propria mantuire, iar mieii simbolizeaza membrii turmei lui Dumnezeu. Mielul era sacrificat de catre evrei in Templul din Ierusalim pentru iertarea pacatelor.

 

Oul. Oul rosu.

Oul simbolizeaza invierea, iar ouale rosii au menirea de a tine raul departe si simbolizeaza sangele lui Hristos. Oul colorat si impodobit reprezinta simbolul Mantuitorului care paraseste mormantul si se intoarce la viata, precum puiul de gaina iesit din gaoace.

Vopsirea oualor de Pasti este o traditie raspandita la toate popoarele, oul rosu fiind o adevarata emblema a sarbatorii, cu referire la rastignirea lui Iisus Hristos. Mironositele, cele trei Marii care l-au jelit pe Iisus, au adus ca prinos oua la picioarele Lui, iar acestea s-au inrosit de la sangele jertfirii. Ciocnitul oualor se face dupa reguli ce difera de la o zona la alta. Ciocnitul oualelor se face “cap” la “cap” si “dos” la “dos”.

Ouale simbolizeaza mormantul lui Iisus Hristos, care s-a deschis la invierea sa din morti. De aceea, cand sparg ouale prin ciocnire, dar si cand se saluta, crestinii isi spun: “Hristos a inviat!”, “Adevarat a inviat!”. Aceste formule se folosesc numai patruzeci de zile, de la Pasti pana la Inaltarea Domnului. Culoarea rosie a oualelor simbolizeaza sangele lui Iisus care s-a scurs pe cruce pentru mantuirea lumii. Exista credinta ca cei care ciocnesc oua se vor intalni pe lumea cealalta.   

In traditia populara romaneasca ouale de Pasti sunt purtatoare de puteri miraculoase: vindeca boli, protejeaza animalele din gospodarie, sunt benefice in felurite situatii, etc.

Cu 2000 ani inainte de Hristos chinezii foloseau oua colorate. Cercetari etnografice descriu obiceiuri ale oualelor colorate in Ucraina (asemanatoare cu cele de la noi), Bulgaria, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Rusia, Grecia, Italia, Franta, Spania, Austria, Germania, Elvetia, Belgia, Olanda, Lituania, Finlanda, Estonia, Suedia, Armenia, Egipt si Anglia (unde ouale colorate au fost inlocuite cu oua de ciocolata).

Ouale sunt un simbol evident al renasterii. Traditia colorarii oualor de Pasti precede sarbatoarea crestina a Pastelui. In unele mitologii (din Egipt, India, China) se spune ca lumea s-a nascut la inceput dintr-un ou. Legatura cu sarbatoarea Pastelui este evidenta: ouale simbolizeaza nasterea, o noua viata dobandita de crestini prin moartea lui Iisus. Obiceiul de vopsire a oualor isi are originile in festivalurile egiptenilor si persilor de sarbatorire a primaverii. In trecut, pentru coloratul oualor se foloseau numai culori naturale obtinute din plante: varza rosie, foi de ceapa, petale de flori, etc.

 

Painea

Painea simbolizeaza trupul lui Iisus Hristos la Sfanta Impartasanie. E vorba de painea vietii spirituale, iar Sfanta impartasanie este harna pentru viata vesnica.

 

Pasca

Pasca se coace de catre gospodinele crestine numai o data pe an, de Sfintele Pasti. Pasca are forma rotunda, iar la mijloc o cruce, fiind impodobita pe margini cu aluat impletit. In momentul in care se pune in cuptor, femeile de la tara fac semnul crucii cu lopata pe peretii cuptorului, spunand:

“Cruce-n casa,

Cruce-n piatra,

Dumnezeu cu noi la masa,

Maica Precista la fereastra.”

Exista o legenda despre pasca, mai exact despre originea acesteia. Se spune ca, in timp ce predica impreuna cu apostolii, Iisus a gazduit la un om foarte primitor care, la plecare, le-a pus in traista paine pentru drum fara stirea lor. Intrebandu-l pe Hristos cand va fi Pastele, Mantuitorul le-a spus ca atunci cand vor gasi paine in traista. Cautand in traista, apostolii au gasit ce le pusese acel om. De atunci fac femeile pasca.


Vinul

Cunoscut inca din vechime, prima mentiune documentara a vinului o intalnim in Vechiul Testament  (Facere 9, 20-21), unde se arata ca, dupa potop, Noe a sadit vie si a baut vin. Acest simbolism isi va gasi cea mai inalta expresie la Cina cea de Taina cand Mantuitorul Iisus Hristos, instituind Sfanta Euharistie, le va preface in Trupul si Sangele Lui, indemnandu-ne sa aducem painea si vinul ca daruri ale noastre la Sfanta Liturghie, savarsita intru pomenirea Sa.

 


Related news items:
Newer news items:
Older news items: