Alimentatie pentru sanatate si longevitate |
Scris de mihaiela lazar
|
Marţi, 08 Noiembrie 2016 12:17 |
ALIMENTAŢIE PENTRU SĂNĂTATE ŞI LONGEVITATE
Prof. Daniela Surlaru
Colegiul Agricol “Dr. C. Angelescu” Buzău
Hrana stă la baza vieţii. Este factor de acţiune permanentă prin care omul şi-a asigurat supravieţuirea în relaţia cu mediul înconjurător.
Hrana este elementul din mediu şi natură care asigură energia şi vitalitatea corpului, contribuind la bunăstarea şi sănătatea noastră.
Modul de a se hrăni al omenirii i-a permis expansiunea la scară planetară.
O atenţie aparte se acordă comportamentului alimentar al omului care reflect, cu fidelitate, civilizaţia.
În antichitate, opinia lui Platon era că societatea se construieşte în jurul modului în care oamenii produc şi consumă alimentele.
În epoca lui Homer, grecii indicau popoarele după hrana lor de bază: melinofagi (mâncători de miere), ihtiofagi (mâncători de peşte) etc.
Alimentaţia, în medicina hipocratică, era considerată cel mai important factor terapeutic, unele prescripţii având o notă de uimitoare actualitate. Sănătatea depindea de echilibrul dintre hrană şi efortul fizic, care trebuia început la o vârstă fragedă şi continuat tot restul vieţii .
Interacţiunea dintre alimentaţie şi sănătate este una foarte veche, pe cât de veche, pe atât de actuală.
În prezent, orientarea este spre alimente care dau energie şi bunăstare, fiind cel mai aproape de compoziţia naturală de bază: integrale, naturale (crescute pe soluri sănătoase), bogate în factori nutritivi şi care, în mod subtil, influenţează buna noastră dispoziţie, în virtutea esenţei şi semnificaţiei lor intrinseci.
Nevoia de hrană implică şi modalitătile de preparere şi consum care, alături de igiena personală, respiraţia corectă, activitatea fizică regulată, vitalitatea psiho-fizică şi spirituala, ne ajută să ne echilibrăm şi să dozăm hrana corpului şi a minţii, cântărind excesele dar şi lipsurile.
Aceasta este noua tendinţă în alimentaţie - SĂ EVITĂM EXCESELE DAR ŞI CARENŢELE, ca să trăim cât mai bine o viaţă sănătoasă şi de lungă durată, iar SIMPLIFICAREA presupune pregătirea culinară cât mai simplă.
Practic a mânca sănătos înseamnă consumul echilibrat, în ansamblul său, din toate grupele alimentare:
-
Carnea, peştele şi derivatele lor
-
Laptele şi derivatele lor
-
Ouăle
-
Grăsimile alimentare (de origine animală şi vegetală)
-
Cerealele şi derivatele lor
-
Legumele-leguminoasele
-
Fructele
-
Zahărul şi produsele zaharoase
-
Condimentele
-
Băuturile nealcoolice
1/ ALIMENTELE INTEGRALE trebuie:
-
Fructele si legumelese pot consuma între 5 - 7 porţii pe zi, cât mai variate, fiind o sursă de vitamine, minerale, fibre solubile şi insolubile, subtanţe fitochimice cu rol de protecţie antioxidantă pentru organism.
Antioxidanţii sunt factori nutritivi care protejează celulele de vătămările produse prin oxidare.
Celulele folosesc oxigenul continuu ca să ardă alimentele şi astfel să producă energie, ca să elimine germenii şi subtanţele chimice, ca de exemplu pesticidele. În acest proces se formează substanţe numite radicali liberi care pot declanşa îmbolnăviri.
Poluarea mediului ambiant, fumatul, radiaţiile, prăjitul alimentelor în uleiuri generează radicali liberi la fel de nocivi.
Alimentele sunt bogate în factori nutritivi care ne vin în ajutor pentru a dezarma radicalii liberi.
Astfel sunt vitamina A, betacarotenul, vitamina C, zincul, seleniul .
Prepararea alimentelor bogate în culori naturale - roşu, portocaliu, galben, verde, violet şi albastru - asigură cantitatea adecvată de antioxidanţi.
Consumul zilnic de fructe şi legume ne aduce un curcubeu în farfurie pentru o combinaţie optimă de antioxidanţi specifici, inclusiv carotenoizi prezenţi în legume şi fructe roşii, portocalii şi verzi care protejează şi întreţin celulele sistemului imun.
-
Cerealele cu boabe integrale – proaspete, cu conţinut ridicat de fibre, care stimulează digestia şi elimină toxinele, sunt excelente pentru producerea de energie şi foarte nutritive: grâul considerat şi oul vegetal, orezul, secara, porumbul, meiul, hrişca .
Unele personae sunt alergice la grâu şi de aceea îl vor evita.
Consumul cerealelor integrale sub formă de boabe, pâine, fulgi, paste, cereale pentru micul dejun, cu adaos moderat de fructe uscate, pâinea integrală din grâu, secara, multicerealele, grahamul, grişul, patiseria dietetică, ne ajută să ne concentrăm mai bine, să fim mai liniştiţi, fără pofte alimentare, mai ales de dulciuri, fără oboseală şi plini de energie.
Alimentele integrale - cereale, fructe, legume, nuci, seminţe - sunt surse de carbohidraţi complecşi care în organism eliberează lent glucoza, astfel ca nivelul zahărului în sânge să se menţină normal, fără a urca şi coborî rapid.
Multe din alimentele integrale care se consumă în stare naturală, fără să fie sterilizate prin preparare temică, aduc astfel în organism o mare cantitate de enzime şi floră bacteriană în intestin, adică bacterii probiotice.
Echilibrul florei intestinale este astăzi un subiect de reevaluare ştiinţifică, dat fiind rolul său în digestie, asimilaţie, sinteza de vitamine şi apărarea imunitară.
2/ GRĂSIMILE asigură 25% din totalul zilnic de calorii. Cele saturate trebuie să fie în cantităti reduse, sub 20 gr/zi, colesterolul sub 300 mg/zi, fiind prezente în laptele integral şi derivatele nedegresate, în carne şi derivatele sale, în special carnea roşie.
Grăsimile nesaturate provin din surse de acizi graşi mononesaturaţi şi polinesaturaţi cum sunt: nucile, seminţele, măslinele, sâmburii de struguri, inul, alunele, dovleacul, soia, grâul încolţit, susanul, floarea soarelui, cânepa, porumbul şi peştele. Acestea trebuie consumate zilnic întrucât conţin 2 acizi graşi esenţiali EPA şi DHA. Ei sunt numiţi esenţiali pentru că organismul nu-i produce şi trebuie aduşi zilnic prin alimentaţie: acidul linoleic-omega 6 şi acidul linolenic-omega 3.
Uleiul de măsline presat la rece conţine acid gras omega 9. Prezenţa în meniul zilnic a acidului omega 3 ajută organismul să sintetizeze EPA/acidul eicosapentanoic şi DHA/ docosahexaenoic, cu roluri multiple în organism.
Uleiurile de peşte oceanic de apă rece, cum ar fi somonul sau macroul, sunt surse excelente de acizi graşi esenţiali, cu rol de protecţie cardiovasculară, de sinteze prostaglandine antiinflamatoare, de susţinere a sistemului imunitar.
3/ PROTEINELE asigură aproximativ 20% din totalul energetic zilnic şi pot fi de origine animală şi vegetală.
Proteinele animale conţin toti aminoacizii esenţiali şi anume leucina, izoleucina, metionina, fenilalanina, treonina, triptofan, valina, cisteina, lizina. Cele vegetale se găsesc în cereale, fructe uscate şi mai ales în leguminoase - mazăre, fasole, linte, soia, năut.
Pentru a aduce aminoacizii esenţiali prin aport de proteine vegetale se vor consuma cereale şi leguminoase la aceeaşi masă. Cerealele sunt bogate în aminoacidul esenţial - metionina şi sărace în alt aminoacid esenţial – lizina, iar leguminoasele sunt bogate în lizina şi sărace în metionină. Prin această combinaţie completă de proteine se asigură o sinergie a diferitelor principii nutritive.
Proteinele de înaltă calitate, proteinele complete care conţin toţi aminoacizii necesari organismului, cei pentru creştere, esenţiali şi neesenţiali, sunt asigurate prin consumul de peşte, carne slabă de pui , produse lactate cu conţinut redus de grăsime, ouă cu conţinut înalt în fosfolipide care ajută la eliminarea, în parte, a colesterolului rău, oul fiind condiderat proteina-etalon, atunci cand e consumat cu moderaţie , combinaţii de boabe şi seminţe.
4/ APA este cea mai importantă substanţă nutritivă pentru organism, în sensul că:
-
transportă substanţele nutritive în celule şi elimină reziduurile şi toxinele
-
menţine temperatura corpului
-
umezeşte tegumentele şi mucoasele reducand susceptibilitatea la raceli
Cum organismul nu face rezerve de apă, este nevoie continuu de apă ca să fie înlocuite pierderile prin transpiraţie, excreţie şi respiraţie.
Experţii recomandă în jur de 8 pahare pe zi, dar în perioada de caniculă e nevoie de mai mult.
Apa se bea înainte de apariţia setei, întrucât aceasta este primul semn al deshidratării .
BIBLIOGRAFIE
1. Biro, Violeta. Dietoterapia/Biro Violeta. Dietoterapie, aloeterapie, gemoterapie. – Iaşi : Polirom, 2004. 2. Cheorghiu, Alexandru. Spune-mi cum te hrăneşti // Cheorghiu Alexandru.
Ce trebuie să ştim pentru a fi mereu sănătoşi. – Bucureşti, 1994.
3. Dumitrescu, Constantin P. Secretul sănătăţii – greutatea corporală / Constantin P. Dumitrescu.Bucureşti,1994.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2016 22:15 |
|
EXPRESIA PLASTICĂ ŞI TERAPIA OCUPAŢIONALĂ
Mureşan-Chira Gabriel
Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca
Educaţia plastică reprezintă o componentă a cărui deziderat este atins atunci când... Read more
EDUCATIA INFORMALA
Educatia informala se refera la experientele zilnice ce nu sunt planificate sau organizate si conduc catre o invatare informala. Cand aceste ”experinte sunt interpretate de catre cei mai in... Read more
RELAŢIA DE COMUNICARE EDUCATOR-EDUCAT
Prof înv. primar Sorina Nevodenszki
,,Şcoala cu clasele I-VIII Sînandrei”, Jud. Timiş
,,Când ai stat în bancă ani de zile sub ochii serioşi ai cuiva care te învaţă carte,... Read more
STUDIUL CRITIC AL MANUALELOR ŞCOLARE
Prof. Sandu Diana
Colegiul Energetic “Regele Ferdinand I” Timişoara
Studiul se referă la modul în care este tratată tema “Compuşi hidroxilici” în manualele de chimie pentru clasele... Read more
Educatie, interdependenta si solidaritate
intr-o lume in schimbare
Introducere
Al doilea Congres European despre Educatia globala: Educatie, interdependenta si solidaritate intr-o lume in schimbare a fost organizat de Centrul Nord-Sud al Consiliului Europei (NSC) in parteneriat cu Global Education Network Europe (GENE) și CONCORD Europe, in cooperare... Read more
Actele necesare pentru înscrierea la examen
DEFINITIVAT - sesiunea august 2011
1. Cerere de înscriere, adresata conducerii I.S.J (se vor preciza: unitatea şcolară, vechimea la catedră, disciplina înscrisă pe diplomă la care... Read more
ACTIVITATEA NR. 2
CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!
Program Şcoala Altfel - Activităţi
1. Grupa de vârstă: copiii din clasele V-VIII
2. Ariile de dezvoltare: fizic, intelectual, caracter, emoţional, social, spiritual
3. ... Read more
Planificare model pentru limba si comunicare invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice.... Read more
COLABORAREA ŞCOALĂ-FAMILIE - CHEIA SPRE SUCCES
Prof. înv. primar: Tica Ionela Georgiana
Scoala Gimnaziala ”Iosif Catrinescu”
Rezumat: Părinţii trebuie să cunoască, să devină conştienţi de influenţa pe care o exercită…
DE LA LITERATURĂ LA ŞTIINŢĂ
Profesor Szekely Daniela
Liceul Tehnologic Lupeni
Omul deplin al culturii româneşti, Mihai Eminescu, a fost o apariţie deosebită în literatura secolului al XIX-lea integrându-se în marele curent romantic… CALENDARUL OLIMPIADELOR ŞCOLARE
PENTRU ANUL ŞCOLAR 2011-2012
Afla care este calendarul olimpiadelor scolare pentru anul scolar 2011-2012, pe domenii/discipline de studiu, datele de desfasurare pentru etapa pe scoala, etapa locala,… MODALITĂȚI DE REALIZARE A SITE-URILOR
Prof. Lepădatu Daniel Ionuț
Colegiul Economic „Ion Ghica”, Brăila
Un website este un instrument online cu ajutorul căruia îți poti expune ideile, dezvolta afacerile,…
Planificare model pentru stiinte invatamant primar
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model… Test geografie – clasa a IX-a
I. Numiţi, reprezentaţi prin desen şi caracterizaţi tipurile de contacte dintre plăcile scoarţei terestre.
16 puncte
II. Alegeţi varianta corectă:
1. Mărimea radiaţiei solare înregistrate…
ŢIE CÂT ÎŢI PASĀ DE ŞCOALĀ?
Institutoare Teodora Pereni Nacov
Liceul Teoretic ”J. L. Calderon” Timişoara
Nouā, da, ne pasā de şcoalā.
Cât? Sā vedem: am fost copii, elevi…
Structura anului şcolar 2012-2013
Anul şcolar 2012-2013 începe pe 17 septembrie 2012, luni.
Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a anunţat sâmbătă, 1 septembrie 2012, că anul şcolar 2012-2013 va începe în data de 17… ŞCOALA SUB CUPOLĂ ECOLOGICĂ
Institutor Herczeg Monica
Şcoala cu clasele I-VIII Dudeştii-Noi
“Testul major pentru o societate morala este tipul de lume pe care îl lasa pentru copii sai.” (Dietrick Bonhoeffer)
Educaţia…
|