Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea creativitatii elevilor din ciclul primar prin compunerea scolara
Scris de mihaiela lazar   
Sâmbătă, 08 Februarie 2014 19:45

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII ELEVILOR

DIN CICLUL PRIMAR PRIN COMPUNEREA ŞCOLARĂ

 

Înv. Marc Aurica

Școala Gimnazială Câmpeni

 

Exprimarea corectă, orală şi scrisă, reprezintă un obiectiv important al procesului de învăţământ în ciclul primar, constituind unul dintre instrumentele de bază ale muncii intelectuale, fără de care nu poate fi vorba despre dezvoltarea intelectuală viitoare a elevilor, în special a imaginaţiei şi a gândirii creatoare.

Compunerea şcolară este o activitate migăloasă, meticuloasă şi pretenţioasă, ce presupune o atenţie sporită şi un efort intelectual destul de mare din partea elevului. Ea reflectă nivelul general de pregătire al elevului şi modul în care acesta stăpâneşte limba română la un moment dat în evoluţia sa şcolară. Cuvintele înseamnă pentru fiecare dintre noi o comoară inestimabilă cu care „îmbrăcăm” estetic conţinutul comunicării. Dar ne întrebăm cum să-i determinăm pe cei mici să-şi însuşească această „tehnică” de a se exprima cât mai bine în scris?

Activitatea de elaborare a compunerilor are o certă influenţă asupra dezvoltării capacităţilor intelectuale ale elevilor, în special a imaginaţiei şi gândirii lor creatoare.

 

Exprimarea corectă, orală şi scrisă, reprezintă un obiectiv important al procesului de învăţământ în ciclul primar, constituind unul dintre instrumentele de bază ale muncii intelectuale, fără de care nu poate fi vorba despre dezvoltarea intelectuală viitoare a elevilor, în special a imaginaţiei şi a gândirii creatoare.

Compunerile reprezintă un cumul de activităţi intelectuale care implică sinteza cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor dobândite de elevi la limba şi literatura română, la alte obiecte de învăţământ, cât şi în afara şcolii.

Compunerea şcolară este o activitate migăloasă, meticuloasă şi pretenţioasă, ce presupune o atenţie sporită şi un efort intelectual destul de mare din partea elevului. Ea reflectă nivelul general de pregătire al elevului şi modul în care acesta stăpâneşte limba română la un moment dat în evoluţia sa şcolară. Cuvintele înseamnă pentru fiecare dintre noi o comoară inestimabilă cu care „îmbrăcăm” estetic conţinutul comunicării. Dar ne întrebăm cum să-i determinăm pe cei mici să-şi însuşească această „tehnică” de a se exprima cât mai bine în scris?

Dar până ca elevii să ajungă la un asemenea nivel, este nevoie din partea dascălului de o muncă asiduă, mai ales pe parcursul orelor de limba şi literatura română, valorificând orice prilej pentru dezvoltarea imaginaţiei şi a creativităţii acestora. O primă formă de creaţie o constituie redarea într-o exprimare originală a conţinutului unui text citit sau auzit, folosind imagini artistice noi. Activitatea pe text (analiza) trebuie îndreptată pentru a solicita gândirea elevului, imaginaţia.

Intervenţia creatoare a elevilor poate consta şi în exprimarea opiniei personale, a punctelor de vedere proprii despre faptele prezentate în textele studiate. De asemenea, pot fi făcute intervenţii chiar în desfăşurarea naraţiunii, creându-se situaţii noi, prin modificarea finalului sau prin schimbarea atitudinii unui personaj. Întrebările: „Ce s-ar fi întâmplat dacă...?”, „ Voi cum aţi fi procedat...?”, stârnesc interesul elevilor, stimulând imaginaţia şi gândirea lor creatoare. Iar de la astfel de intervenţii şi până la crearea unor poveşti originale în cadrul compunerii nu mai este decât un pas.

O formă aparte de activitate creatoare o constituie şi sublinierea trăsăturilor caracteristice ale unor personaje, care presupune un efort de gândire din partea elevilor introducându-i în tehnica analizei literare şi a caracterizării personajelor. Eroii acestor opere literare citite de ei pot deveni subiecte pentru compuneri, pentru a căror realizare sunt necesare cunoştinţe, inspiraţie, efort de gândire creatoare. Toate aceste etape îl pregătesc pe elev pentru ca exprimarea lui să devină interesantă, plină de imaginaţie şi de sensibilitate, ei realizând independent lucrări originale, sub forma unor diverse tipuri de compuneri: pe baza unor imagini de sprijin, după un plan de idei, după un tablou însoţit de un fragment dintr-o operă literară, compuneri inspirate din subiectul unor opere citite, compuneri cu ajutorul unor cuvinte de sprijin, compuneri libere etc.

Prin inventivitatea sa, dascălul este în măsură să-i pregătească pe elevi pentru o învăţare creativă, pentru o dezvoltare a spontaneităţii şi formare a aptitudinilor creative propriu - zise. Cheia creativităţii este găsită atunci când elevul poate emite judecăţi independente, când el descoperă probleme acolo unde alţii au găsit răspunsuri satisfăcătoare.

Activitatea de elaborare a compunerilor are o certă influenţă asupra dezvoltării capacităţilor intelectuale ale elevilor, în special a imaginaţiei şi gândirii lor creatoare.

 

Bibiografie:

Şerdean, Ioan, Metodica predării limbii române la clasele I-IV, Editura Didactică şi Pedagogică Bucureşti, 1993.

Revista „Învăţământul primar”, nr 1-2/2005, Editura Miniped, Bucureşti.

Revista „Învăţământul primar”, nr 2-3/2004, Editura Miniped, Bucureşti.

Ultima actualizare în Duminică, 09 Februarie 2014 20:32
 

Revista cu ISSN

Rolul comunicarii in procesul de invatam…

ROLUL COMUNICÃRII ÎN PROCESUL DE ÎNVÃŢÃMÂNT   Institutor Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2 Vorniceni, Judetul Botosani     Schimbarea conceptiei comunicative promovatã în scoalã pune în mod acut problema educãrii cu si...

Read more

Cresterea motivatiei de invatare a elevi…

Cresterea motivatiei de invatare a elevilor la disciplina matematica

STUDIU PRIVIND CREŞTEREA MOTIVAŢIEI DE ÎNVĂŢARE A ELEVILOR LA DISCIPLINA MATEMATICĂ Andrei Roxana, profesor, Școala Gimnazială Nr. 25, Galați Studiul de faţă abordează problematica...

Read more

DEZVOLTAREA MUZICII CU PROGRAM IN SECOLU…

DEZVOLTAREA MUZICII CU PROGRAM ÎN SECOLUL AL XIX-LEA Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu   Muzica programaticã, modalitate de exprimare specific romanticã, are de fapt o...

Read more

Strategii de prevenire si combatere a fe…

  STRATEGII DE PREVENIRE ŞI COMBATERE A FENOMENULUI DE BULLYING ÎN CONTEXT EUROPEAN Prof. Moise Iuliana Daniela, Liceul cu Program Sportiv „I. B. Soter”, Buzău Fenomenul bullying este din ce în...

Read more

Managementul agresivitatii la varsta sco…

MANAGEMENTUL AGRESIVITĂȚII LA VÂRSTA ȘCOLARĂ MICĂ înv. Marc Aurica Școala Gimnazială Cîmpeni Agresivitatea este o problemă cu care se confruntă părinţii, cadrele didactice şi mai apoi societatea fiind o problemă...

Read more

stiluri de invatare_inteligente multiple…

STILURI DE INVÃŢARE ŞI INTELIGENŢE MULTIPLE ÎN PREDAREA LIMBII ENGLEZE   Prof. Simona Pisoi Colegiul National Carol I, Craiova     Reforma învãtãmântului românesc se realizeazã sub semnul unei noi conceptii cu privire la pregãtirea elevilor, impusã...

Read more

Planificare model pentru terapia tulbura…

Planificare model pentru terapia tulburarilor de limbaj invatamant special   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari...

Read more

Asociatia Profesorilor din Romania

"Cu cât mai mult traiesc, cu atât mai bine îmi dau seama de cât de puternic si important este impactul atitudinii asupra vietii. Pentru mine, atitudinea este mai importantã decât...

Read more