Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia interculturala premisa a formarii cetateanului european
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Septembrie 2017 17:48

EDUCAȚIA INTERCULTURALĂ- PREMISĂ A FORMĂRII CETĂȚEANULUI EUROPEAN

PROF. LAZĂR ADRIANA DORINA

Școala Gimnazială „Învățător Radu Ion” Sat Vadu Părului, Prahova

Abordarea educației interculturale în școală are un rol esențial în înțelegerea și acceptarea diversității, în formarea unor atitudini și competențe de comunicare și relaționare cu ceilalți și în formarea unor cetățeni democratici.

Cuvinte cheie:diversitate, echitate, toleranță, respect.

În societatea actuală accentuat pluriculturală se impune abordarea educației din perspectiva deschiderii către valori culturale multiple în vederea integrării viitorului cetățean într-o lume complexă și dinamică.

Începutul mileniului trei este marcat de faptul că spațiul existenței fiecărui individ depășește limitele tradiționale, originare și presupune întâlnirea și dialogul mai multor culturi, impunându-se astfel o educație concepută din perspectivă interculturală în vederea reducerii disfuncționalităților și dezechilibrelor ce pot apărea în societate.

Educația interculturală vizează formarea în spiritul recunoașterii diferențelor existente în cadrul aceleiași societăți și constituie o opțiune ideologică, într-o societate democratică, cu privire la pregătirea viitorilor cetățeni în așa fel încât aceștia să se poată adapta unei diversități culturale. Abordarea interculturală are în vedere și diferențe spirituale, sociale și economice și permite elevilor să înțeleagă și să respecte diferențele, diversitatea și să-și dezvolte competențe de comunicare și relaționare interpersonală și intercomunitară.

Educația, din perspectiva interculturală, poate să contribuie la atenuarea conflictelor și la eradicarea violenței în școală și în societate prin formarea unor comportamente și atitudini cum ar fi: o mai bună comunicare, cooperarea în echipă sau grup, toleranță față de ceilalți și față de opiniile lor, respectul de sine și respectul pentru ceilalți, stăpânirea emoțiilor și soluționarea problemelor dintre indivizi, luarea unor decizii democratice, acceptarea responsabilității, recunoașterea valorilor culturale. Apropierea de cultura europeană sau chiar mondială nu presupune renunțarea la păstrarea valorilor locale, autentice ci dimpotrivă se impune un efort sporit în promovarea valorilor particulare. Școala are un rol foarte important în alăturarea valorilor locale la cele generale ale umanității promovând toleranța, respectul egalitatea sau complementaritatea valorilor și drepturi pentru toți. Educația interculturală poate să răspundă nevoilor Europei și de aceea un rol important al școlii este de a forma la elevi o conștiință europeană: respect pentru cultura altor popoare, respectul drepturilor copilului, al drepturilor omului, toleranță, respect pentru tradiții și pentru sănătatea mediului.

Împlinirea obiectivelor educației interculturale depinde în mare măsură de organizarea proceselor educaționale, de calitatea colaborării cadrelor didactice, de formarea continuă a formatorilor. Există o gama largă de forme de realizare a educației interculturale: lecții, activități extrașcolare, serbări școlare și alte manifestări artistice(teatre, filme video), urmărirea unor emisiuni care pot aduce un plus de informații, activități sau competiții sportive, acțiuni de voluntariat, proiecte, activități la care să participe invitați din medii sociale sau culturale diferite. Antrenarea tuturor elevilor la astfel de activități constituie o modalitate de a promova egalitatea șanselor educaționale, toleranța, comunicarea, acceptarea celuilalt.

Implementarea unor proiecte realizate în parteneriat cu alte școli din țară sau din Europa contribuie la îmbunătățirea experienței interculturale. Utilizarea internetului, a poștei electronice face posibil un schimb de lucrări, de impresii, de experiențe cu elevi din țară sau chiar din alte țări.

În ceea ce privește metodologia, se pot folosi metode activ-participative care să trezească interesul și creativitatea elevilor.

Abordarea interculturală aduce și o relaționare mai bună între profesori, elevi și părinți și contribuie la cultivarea respectului și a deschiderii față de diversitate.

Educația se bazează pe patru componente importante: deprinderea de a ști, de a face, de a trăi împreună cu ceilalți și deprinderea de a fi. Dintre acestea, deprinderea de a trăi împreună cu ceilalți, este obiectivul principal al educației interculturale și este esențială în formarea individului integrat în societate, în formarea cetățeanului european. Procesele educaționale interculturale se bazează pe respectul diversității și al echității.În acest context, școlii îi revine un rol esențial în formarea și cultivarea, încă din clasele primare, aunor comportamente și atitudini de acceptare și bună relaționare cu ceilalți pornind de la premisa că suntem diferiți dar egali.

Bibliografie:

Cucoș, Constantin, Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 2000

 

Revista cu ISSN

GENERAL CONSIDERATIONS ON IRIS MURDOCH_T…

GENERAL CONSIDERATIONS ON IRIS MURDOCH’S THE BLACK PRINCE   Prof.drd. Alina-Marilena Titirisca Liceul Teoretic “Al. I. Cuza”, Alexandria    Abstract Murdoch regards her works in terms of their implications for the novelist’s essential task, which is...

Read more

Acte necesare pentru inscrierea la gradu…

Actele necesare pentru înscrierea la examen GRADUL DIDACTIC II – sesiunea august 2012     1.      Cerere de înscriere, adresată conducerii I.S.J. (se vor preciza: unitatea şcolară, vechimea la catedră, disciplina înscrisă pe diplomă...

Read more

Advantages and disadvantages of using co…

Advantages and disadvantages of using course books

ADVANTAGES AND DISADVANTAGES OF USING COURSE BOOKS Prof. Felherț Monica, Gradul Didactic I Liceul Tehnologic Nr.1 Salonta, Bihor Discussions about the advantages and disadvantages of teacher-designed materials usually centre on a...

Read more

Profesorul bun intre realitate si dezide…

PROFESORUL BUN – ÎNTRE REALITATE ŞI DEZIDERAT   Alexandra Pepelea, profesor     Schimbarea mentalităţii asupra modului de formare a profesorilor este esenţială. Pregătirea iniţială vizează introducerea viitorului cadru didactic, prin activităţi teoretice şi practice...

Read more

Regulamentul cadru pentru organizarea si…

Ordin privind aprobarea Regulamentului-cadru pentru organizarea si functionarea consortiilor scolare

Read more

Planificare model pentru educatie muzica…

Planificare model pentru educatie muzicala invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Gandirea critica forma a gandirii solici…

GÂNDIREA CRITICĂ – FORMĂ A GÂNDIRII SOLICITATĂ DE SOCIETATEA ACTUALĂ   Învăţător Popica Cristina-Maria Şcoala cu clasele I-VIII Mihail Sadoveanu Întorsura Buzăului     În eseul de mai jos, se urmăreşte sublinierea importanţei pe care o...

Read more

Des cours a brest en France

DES COURS À BREST, EN FRANCE   Negraia Marta Cristiana, profesor de limba franceză, Şcoala Nr. 12 Miron Costin, Galaţi   Les cours de perfectionnement en France dues grace au programme Comenius, mobilités individuelles,...

Read more