Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Evaluarea cadrelor didactice
Marţi, 08 Mai 2012 23:08

EVALUAREA CADRELOR DIDACTICE

 

Mirela Frunzeanu, profesor pentru învăţământul primar,

Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov

 

Rezumat

Orice școală de calitate are, în primul rând, cadre didactice de calitate ce prestează o activitate calitativ superioară și care sunt în pas cu schimbările la nivelul societății, în general, și la nivelul învățământului, în special. Pentru managerii școlari care au drept țintă strategică creșterea calității educației oferite de organizația școlară pe care o conduc, cunoașterea nivelului de performanță și calitate în activitatea desfășurată de cadrele didactice este un aspect de o importanță majoră. Astfel că modul în care se realizează evaluarea acestora devine pârghia absolut necesară în acest demers managerial. Acesta este principalul argument ce a stat la baza alegerii subiectului articolului: evaluarea cadrelor didactice.

 

Cuvinte cheie: organizație, managementul schimbării, dezvoltare organizațională, management educațional și școlar, evaluare internă, evaluare externă, planificare, performanţe umane.

 

Abstract

Every school of high quality has, first of all, teachers of high quality which perform a high quality activity and which keep step with the society changes in general and especially with the changes in education. For the school managers which have as strategical aim the development of the education quality in their school organization, the knowing of the performance and the quality level in the teachers activity is an important aspect. Thus the way the evaluation of the teachers is made become important for managers. This is the main argument for choosing the subject for this article: the evaluation of teachers.

 

Key words: organization, the management of changing, organizational development, educational and school management, internal evaluation, external evaluation, planning, human performances.

 

      1.  Managementul resurselor umane – dimensiune a managementului educațional și școlar. Citeşte ...

2. Evaluarea resurselor umane în organizația școlară. Citeşte ...

3.      Concluzii

Calitatea în educație nu poate fi atinsă decât în măsura în care statul și politicile educaționale pe care le promovează prin intermediul ministerului de resort sunt orientate și focalizate pe formarea și dezvoltarea profesională de o calitate superioară a cadrelor didactice, în calitate de agenți ai schimbării în educație și în societate. Aceasta pentru că, asemenea companiilor din sectorul economic, care nu reprezintă nimic fără oamenii ce le clădesc și le slujesc, nici școala, privită acum ca organizație, nu se poate dezvolta și nu poate ,,crește” cu adevărat decât dacă cei implicați în dezvoltarea și ,,creșterea” ei sunt dedicați acestui proces, loiali ideii de schimbare și inovare, responsabili de activitatea pe care o desfășoară, mereu dorind îmbunătățirea ei, dar și a calității serviciilor educaționale pe care școala în care activează le oferă comunității pe care o deservește, deci oameni de calitate, profesioniști de calitate. Acest lucru nu poate fi realizat decât prin dezvoltare profesională susținută de eforturi de schimbare, uneori radicală, din partea tuturor celor implicați în procesul educațional, dar mai ales din partea ,,oamenilor” de la catedră.

A afla care sunt nevoile de formare continuă și dezvoltare personală și profesională ale resurselor umane din orice tip de organizație, inclusiv cea școlară, presupune, mai întâi, planificarea, programarea și desfășurarea unui demers evaluativ. Numai prin intermediul urmăririi celor trei aspecte ale evaluării resurselor umane, ca activitate managerială și, în același timp, ca funcție a managementului resurselor umane în organizația școlară (potențialul și capacitatea de evoluție și dezvoltare a uneoi persoane, comportamentul și performanțele), poate fi atins acest obiectiv fundamental al asigurării calității în educație- dezvoltarea resurselor umane, a capitalului uman implicat în educație.

Evaluarea cadrelor didactice este, încă, un subiect destul de controversat, atât la nivelul celor evaluați, cât și la nivelul celor care realizează evaluarea. Această funcție a managementului resurselor umane este deseori criticată pentru că nu relevă adevărata valoare a cadrelor didactice și a activității pe care acestea o desfășoară. Dincolo de aceste controverse, apare suficient de clară nevoia de evaluare a cadrelor didactice într-o manieră corectă, obiectivă și completă, pentru ca această activitate să își atingă scopurile declarate și să producă un impact asupra viitoarei activități a cadrelor didactice, în sens pozitiv, de îmbunătățire.

 

Referinţe bibliografice:

1.      Clipici, I. Evaluarea cadrelor didactice. Timișoara: Editura de Vest, 2010

2.      Constantin, T., Constantin-Stoica, A. Managementul resurselor umane. Iași:  Institutul European, 2002

3.      Cristea, S. Managementul organizației școlare. București: Editura Didactică și Pedagogică, 1996

4.      Cristea, S.  Dicționar de pedagogie.  București-Chișinău: Editura Litera Internațional, 2000

5.      Iucu, R.B. Managementul și gestiunea clasei de elevi. Fundamente teoretico-metodologice. Iași: Editura Polirom, 2000

6.      Iosifescu, Ș. Manual de management educațional pentru directorii de unități școlare. București: Editura ProGnosis, 2000

7.      Iosifescu, Ș. Management educațional pentru instituțiile de învățământ. București: Institutul de Științe ale Educației, 2001

8.      Jinga, I. Conducerea învățământului. Manual de management instrucțional. București: Editura Didactică și Pedagogică, 1993

9.       Jinga, I. Managementul învățământului: cu privire specială la învățământul preuniversitar. București: Editura Aldin, 2001

10.   Jinga, I., Negreț-Dobridor, I. Inspecția școlară și design-ul instrucțional.  București: Editura Aramis, 2004

11.   Joița, E. Management școlar. Elemente de tehnologie managerial. Craiova: Editura Gheorghe Cârțu Alexandru, 1995

12.   Joița, E. Management educațional. Profesorul – maneger: roluri și metodologie. Iași: Editura Polirom, 2000

13.   Legea nr.128/ 1997, completată și modificată prin Legea nr. 1/ 10 ianuarie 2011, privind Statutul Personalului Didactic, publicată în  Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997

14.   Miroiu, A. Învățământul românesc azi. Iași: Editura Polirom, 1998

15.   Milkovich, G.T., Boudreau, J.W. Human Resources Management, Sixth Edition. Irwin, Boston, 1991

16.   Păun, E. Școala – abordare socio-pedagogică. Iași: Editura Polirom, 1999

17.   Pânișoară, G., Pânișoară, I.O.  Managementul resurselor umane. Ghid practic, Ediția a II-a. Iași: Editura Polirom, 2007

18.  Stanciu, Ș. Managementul resurselor umane.  București: Editura Comunicare.ro, 2001

19.  Stanciu, Ș., Ionescu, M., Leovaridis, C., Stănescu, D. Managementul resurselor umane. București: Editura Comunicare.ro, 2003

 

 

 

 

Ultima actualizare în Marţi, 08 Mai 2012 23:29
 

Revista cu ISSN

Festivalul National al Sanselor Tale

Festivalul National al Sanselor Tale   Conform adresei M.E.C.T.S. nr. 62458/10.10.2012, in perioada 19-25 noiembrie 2012 se va desfasura  sub genericul “Mediu social mai sigur pentru o educatie mai performanta”, a XIII-a editie a Festivalului National al Sanselor Tale. Organizarea...

Read more

Calendar desfasurare concurs corpul nati…

Calendarul desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului naţional de experţi în management educaţional, sesiunea 2012, seria a 2-a     CALENDARUL desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru...

Read more

Intuitia in ciclul gimnazial

Intuitia in ciclul gimnazial

INTUIŢIA ÎN CICLUL GIMNAZIAL Andrei Roxana, profesor Grup Şcolar “Gheorghe Asachi”, Galaţi   Odată cu trecerea la gimnaziu, intuiţia evoluează către abstract, adică obiectele se pot înlocui cu desene sau scheme, materialul intuitiv venind...

Read more

Modificari la promovarea examenelor de g…

Modificări la promovarea examenelor de grad didactic   Ministerul Educaţiei a modificat metodologia privind formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar. Vezi despre ce modificări este vorba în ceea ce priveşte susţinerea...

Read more

Vointa si educarea ei

VOINŢA ŞI EDUCAREA EI   PANAIT ELENA, profesor de limba şi literatura română Şcoala gimnazială „George Ştephănescu”, judeţul Argeş   Voinţa, forţa care învinge imposibilul, cea care te susţine în alegerea si hotărârea faptelor, are...

Read more

Perspective moderne in abordarea strateg…

PERSPECTIVE MODERNE ÎN ABORDAREA STRATEGIILOR DE INSTRUIRE Profesor: Broboană Maria Liceul Tehnologic P.S Aurelian-Slatina Teoria inteligențelor multiple multiple-corolare instrucționale. Contrazicând afirmația că rațiunea,...

Read more

Educatia socio emotionala la varsta pres…

EDUCAŢIA SOCIO-EMOŢIONALĂ LA VÂRSTA PREŞCOLARĂ Prof. înv. preşc DAN FLORINA, Grădiniţa cu PP nr. 19 Braşov Conceptul de educaţie socială şi emoţională în contextul actual Etimologic, cuvântul „educaţie” provine din latinescul...

Read more

Metodologie privind echivalarea pe baza …

Ordin pentru aprobarea Metodologiei privind echivalarea pe baza ECTS/SECT a invatamantului universitar de scurta durata, realizat prin colegiul cu durata de 3 ani sau institutul pedagogic cu durata de 3...

Read more