Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Instruirea programata
Luni, 08 Martie 2010 16:42

INSTRUIREA PROGRAMATÃ

 

Profesor Lazar Mihaiela

Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu

 

 

Predarea-învãtarea constituie un flux continuu de informatii dirijat si controlat în permanentã prin intermediul unei conexiuni inverse. Datoritã acestui mecanism devine posibilã autoreglarea permanentã a învãtãrii si îmbunãtãtirea ei calitativã.

Materialul ia forma unui program elaborat dupã:

a) Principiul pasilor mici si al progresului gradat, ceea ce presupune fragmentarea materiei în unitãti elementare sau secvente simple, accesibile, logic si organic înlãntuite.

b) Principiul participãrii active, în sensul cã fiecare secventã reclamã si o aplicatie (un exercitiu de efectuare, un rãspuns la întrebare etc.), ceea ce obligã elevul sã lucreze cu informatia datã.

c) Principiul verificãrii imediate, ceea ce înseamnã cã elevul are posibilitatea sã-si verifice imediat si de fiecare datã corectitudinea rãspunsului, a solutiei gãsite etc., prin comparatie cu rãspunsul bun (de control) indicat în altã parte. Aceastã reactie inversã si imediatã confirmã ceea ce este corect (întãrire pozitivã) sau infirmã ccea ce este gresit (întãrire negativã). Aceastã întãrire continuã permite o corectare operativã a erorilor comise, o autoreglare a învãtãrii. Numai dupã efectuarea corectã a sarcinii date elevul poate trece la secventa urmãtoare si asa mai departe, pânã la parcurgerea întregii lectii programate.

d) Principiul ritmului propriu de învãtare. Lucrând independent, fiecare elev progreseazã în ritmul sãu specific, dupã posibilitãtile lui reale. Elevii cu o gândire mai rapidã strãbat secventele mai repede, cei mai lenti le parcurg mai încet.

Aceastã metodã foloseste tipuri diferite de proramare a materiei si activitãtii de învãtare. Mai des utilizate sunt însã: programarea liniarã (cu rãspunsuri construite de elev – figura 1) si programarea ramificatã (cu rãspunsuri la alegere) si trimiteri la explicatii suplimentare în cazul comiterii unor greseli (figura 2). De exemplu: „Am vãzut cã apa se gãseste în naturã în stare lichidã, gazoasã si solidã.” Cãror fenomene se datoreazã trecerea apei din stare gazoasã în stare solidã?

1. condensãrii

2. evaporãrii

3. înghetãrii

4. fierberii.

Dacã elevul alege rãspunsurile corecte (1 si 3), trece la „pasul” urmãtor; dacã la alege rãspunsuri incorecte va gãsi, la paginile indicate, informatii suplimentare si va relua învãtarea.

 

Figura 1 – Pasii învãtãrii în programarea liniarã

Figura 2 – Pasii învãtãrii în programarea ramificatã

 

Bibliografie:

Cucos, Constantin si colaboratorii, Psihopedagogie pentru examenele de definitivare si gradele didactice, Editura Polirom, Iasi, 1998

Vlãsceanu, L. si colaboratorii, Didacticã, Editura Didacticã si Pedagogicã, Bucuresti, 1995

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Joi, 17 Martie 2011 18:52
 

Revista cu ISSN

Platforma de prezentare a ofertelor de e…

Platformă de prezentare    a ofertelor de educaţie non-formală     pentru săptămâna „Şcoala altfel”      Ministerul Educaţiei, Cercetrării, Tineretului şi Sportului a deschis o platfomă online de înregistrare a ofertelor organizaţiilor non-guvernamentale din domeniul educaţiei şi...

Read more

Romancierul Paul Georgescu

ROMANCIERUL - PAUL GEORGESCU   „AICI REZISTA NUMAI CEI TARI. SCRISUL E O TERAPEUTICĂ EXCELENTĂ.” (Paul Georgescu)   Profesor Popescu Ileana - Alina, Școala „Arhitect T.T. Socolescu”, Păuleşti-Prahova     Rezumat: Articolul face parte dintr-o lucrare amplă ce...

Read more

Satira sociala in Tiganiada lui Ion Buda…

SATIRA SOCIALĂ ÎN ȚIGANIADA LUI ION BUDAI – DELEANU   Prof. Drd. Miron Costina Violeta Școala cu clasele I-VIII Tălpaș, Dolj   Mots-clés: satire, intertextualité, société, politique, Tsiganes   Resumé Auteur satirique par excellence, la réponse de...

Read more

European Education Fain editia a treia

European Education Fair la cea de-a treia editie     IEC - International Education Center Romania invită elevii si studentii romani interesati de studiile in strainatate la cea de-a treia editie a...

Read more

Impreuna prin arta

ÎMPREUNĂ PRIN ARTĂ   Iosim Daniela Cristina, Profesor învăţământ primar Şcoala Gimnazială Nr. 4 ,,Fraţii Popeea” Săcele   Arta este în esență cea mai profundă expresie a creativității umane. Pe cât de dificil de definit, pe atât...

Read more

Cadrele didactice titularizabile in ulti…

Cadrele didactice titularizabile in ultimii 6 ani pot ocupa un post pe perioada nedeterminata   Guvernul Romaniei a aprobat, miercuri - 9 aprilie 2014, modificarile la Legea Educatiei Nationale prin care cadrele...

Read more

Educarea copilului in familie si implica…

EDUCAREA COPILULUI ÎN FAMILIE ŞI IMPLICAŢII LA NIVELUL ŞCOLII Prof. înv. primar Postelnicu Alina Şcoala Gimnazială „Gheorghe Diboş”, Comuna Măneşti Rezumat: Acest articol îşi propune să evidenţieze importanţa...

Read more

Educatie ecologica si de protectie a med…

Educatie ecologica si de protectie a mediului Caietul elevului Clasele I-IV     - un material finantat de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului prin Ordin de Ministru nr. 2730/03.12.2007   Disciplina optionala “Educatie ecologica si de protectie...

Read more