Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Invatarea prin proiecte
Scris de administrator   
Duminică, 08 Ianuarie 2017 20:05

ÎNVĂȚAREA PRIN PROIECTE

Iosifescu Cristina Corina – profesor informatică

Liceul Tehnologic “Petre Ionescu Muscel” Domnești – Argeș

Tehnologia modernă ocupă din ce în ce mai mult loc atât în viața noastră, cât și în cea a copiilor noștri. Utilizarea acestei tehnologii pentru realizarea unor proiecte clare și care să genereze un produs finit aduce elevilor satisfacția de a fi realizat un produs prin forțele proprii, gestionându-și ei înșiși resursele materiale și temporale.

Cuvinte cheie: învățare, proiecte, comunicare, echipă.

Învățarea prin proiecte reprezintă o abordare relativ nouă în cadrul învățământului românesc. Acest tip de învățare nu este adecvată oricărui tip de competențe și de discipline. În utilizarea acestui tip de abordare se schimbă atât rolul profesorului, cât și cel al elevului. Tehnologia reprezintă un factor foarte important în aplicarea învățării realizate prin proiecte.

Există anumite avantaje pe care le presupune învăţarea bazată pe proiecte, atât pentru elevi, cât şi pentru profesori.

Acest tip de învăţare permite valorizarea fiecărui elev, prin antrenarea acestora în lucrul individual şi colectiv, dezvoltarea autonomiei şi a iniţiativei, obişnuinţa elevilor de a lucra cu un termen-limită şi de a-şi gestiona eficient timpul pe care îl au la dispoziţie până la finalizarea proiectului. Este un tip de învăţare care nu presupune predare formală, cea mai mare atenţie fiind acordată autonomiei şi autocoordonării elevilor.

Elevii vor putea dezvolta unele abilităţi complexe şi capacităţi cognitive de nivel superior, rezolvarea unor probleme tradiţionale, abilităţi de cooperare şi comunicare şi implicarea elevilor în medii culturale diverse.

În acelaşi timp, printre avantajele profesorilor se numără dezvoltarea profesionalismului, îmbunătăţirea comunicării cu colegii, precum şi posibilităţile de a întări relaţiile cu elevii. Învăţarea prin proiecte tinde să fie mai eficientă decât metodele tradiţionale tocmai în cazul elevilor pentru care aceste metode tradiţionale nu au mare succes.

Într-un cadru în care este utilizată metoda proiectului, există câteva caracteristici:

- Există o problemă fără răspuns predeterminat.

- Există o atmosferă de tolerare a greşelii şi schimbării.

- Elevii iau decizii pe baza unui cadru.

- Elevii definesc procesul prin care se va ajunge la o soluţie.

- Elevii au ocazia de a reflecta asupra activităţilor.

- Evaluarea este continuă.

- Rezultatul este un produs finit a cărui calitate va fi evaluată.

Profesorii care vor să folosească metoda proiectului vor trebui să adopte noi strategii de instruire pentru a avea rezultate.

Metodele de instruire tradiţionale nu funcţionează prea bine în cazul unui proces de instruire deschis, interdisciplinar, caracteristic învăţării pe bază de proiecte. Profesorii mai degrabă „antrenează” şi „modelează” şi vorbesc mai puţin. Ei trebuie să fie pregătiţi pentru a accepta „abaterile de la direcţie” care pot interveni pe parcursul desfăşurării unui proiect (Intel, 2003). Profesorii se pot afla în situaţia de a învăţa ei înşişi alături de elevi pe măsură ce proiectul se desfăşoară.

Provocările specifice cu care se pot confrunta profesorii includ:

- Recunoaşterea acelor situaţii care pot contribui la realizarea unor proiecte bune

- Structurarea problemelor ca oportunităţi de învăţare

- Colaborarea cu colegii pentru a dezvolta proiecte interdisciplinare

- „Administrarea” procesului de învăţare

- Integrarea corespunzătoare a tehnologiilor

- Conceperea unor metode şi instrumente de evaluare autentice

Într-adevăr, trebuie să existe disponibilitate din partea profesorilor de a-şi asuma riscuri pentru a depăşi provocările iniţiale. Învăţarea pe bază de proiecte reprezintă un modul educaţional centrat pe elev. Acest tip de învăţare dezvoltă cunoştinţe şi aptitudini prin sarcini de lucru extinse care promovează investigaţia pe toată durata desfășurării proiectului.

Exemplu de aplicație practică solicitată elevilor de liceu din clasa a IX a la disciplina Tehnologia Informației și a Comunicațiilor (elevii vor fi împărțiți în grupe de câte 3-4 elevi).

Realizați un proiect care să conțină:

· Un document Word de 15-20 de pagini cu informații despre tradiții și obiceiuri de Crăciun, colinde, scurte povestiri. Documentul va avea textul formatat după niște cerințe bine stabilite, va conține o primă pagină, conținutul efectiv al documentului, precum și cuprins.

· Prezentare PowerPoint a conținutului documentului.

Timp de lucru: 2 săptămâni

Bibliografie

· Cristea, Sorin – Curriculum pedagogic, E.D.P. Bucureşti, 2006

  • Ciubotaru, M.;Popescu, M.;Antonovici, Ş.;Fenichiu, D. – Aplicaţii ale metodei proiectelor, Ed.CD Press, Bucureşti, 2005.
  • Iteach.ro

· Ministerul Educaţiei şi Cercetării, UNICEF – Strategii educaţionale centrate pe elev, ALPHA MDN, Buzău, 2006

 

Revista cu ISSN

Utilizarea instrumentului dustbin game i…

UTILIZAREA INSTRUMENTULUI DUSTBIN GAME ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Profesor Bușcă Laura Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Dustbin Game este un instrument cu ajutorul căruia se pot crea resurse educaționale. Articolul...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri - opiacee

1. Opiacee   Opiumul şi substanţe înrudite: Cultivarea macului (din care se extrage opiumul) se face pe suprafeţe întinse, cu precădere în Orientul apropiat, mijlociu şi îndepărtat. După perioada de înflorire,...

Read more

DEZVOLTAREA CREATIVITATII LA ELEVI

STUDIU DE SPECIALITATE DEZVOLTAREA CREATIVITÃŢII LA ELEVI Învãtãtor Ciorbã Ramona Nicoleta Şcoala cu clasele I-IV Popeni, comuna Cãiuti, judetul Bacãu     "Nu uita cã Dumnezeu te-a trimis pe lume sã-L înlocuiesti, sã dai...

Read more

Proiect de programa curriculum la decizi…

PROIECT DE PROGRAMĂ CURRICULUM LA DECIZIA ŞCOLII: STILISTICĂ Prof. Simona Crainic, Şcoala Gimnazială Sarmizegetusa Articolul de faţă este rezultatul nevoii de modele în alcătuirea unui proiect de...

Read more

Implementarea unui program personalizat …

IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM PERSONALIZAT DE RECUPERARE A RĂMÂNERII ÎN URMĂ LA ÎNVĂȚĂTURĂ   Prof.înv. preșcolar Ciolan Laura Elena G.P.P. ”Sfântul Nicolae” Câmpulung, Argeș   Rezumat Acest articol conține un studiu de caz al unui copil de...

Read more

Calendarul pentru Evaluarea Nationala si…

Calendarul pentru Evaluarea Nationala si admiterea in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2012-2013     Calendarul de desfasurare a Evaluarii Nationale pentru elevii clasei a VIII-a in anul scolar 2011-2012 ---- Anexa la...

Read more

Pledoarie pentru meseria de invatator

PLEDOARIE PENTRU MESERIA DE ÎNVĂŢĂTOR   Prof. înv. primar  Daniela Iosim Şcoala Gimnazială Nr. 4 ,,Fraţii Popeea”, Săcele, jud. Braşov   Being a teacher is beautiful, is hard , is interesting, is a challenge. A...

Read more

Relatiile interpersonale din clasa de el…

RELATIILE INTERPERSONALE DIN CLASA DE ELEVI - STUDIU   Interactiunea educationala este un aspect, o forma din multitudinea si varietatea relatiilor interpersonale in clasa de elevi in ceea ce priveste o posibila...

Read more