Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Mijloace de invatamant folosite in procesul didactic al predarii biologiei
Scris de administrator   
Duminică, 08 Aprilie 2018 19:21

MIJLOACE DE ÎNVĂŢĂMÂNT FOLOSITE ÎN PROCESUL DIDACTIC AL PREDĂRII BIOLOGIEI

Prof. Dobrin Valentina

Colegiul Naţional “ Calistrat Hogaş “ Tecuci

Rezumat: Mijloacele de învăţământ ajută la transmiterea unor cunoştinţe, la formarea şi consolidarea unor priceperi şi deprinderi, evaluarea unor achiziţii, realizarea unor aplicaţii practice în cadrul lecţiilor sau altor forme de organizare a procesului de învăţământ.

Cuvinte cheie: metodă, lecţie, educaţie, biologie, elevi

Lecţia reprezintă o formă de activitate a elevilor sub îndrumarea profesorilor în vederea asimilării cunoştinţelor şi formării deprinderilor prevăzute de o temă din programa şcolară, într-un timp determinat. Prin lecţie se realizează deopotrivă instrucţie şi educaţie, informare şi formare.

Practica şi cercetarea pedagogică au contribuit la optimizarea lecţiei. Cu toate modificările survenite, s-au păstrat caracteristicile de bază. În raport cu alte forme de organizare, lecţia prezintă o serie de avantaje dar şi de dezavantaje. Sunt apreciate: calitatea lecţiei de a asigura însuşirea sistemică a informaţiei şi aplicarea ei practică, posibilităţile pe care le oferă pentru dezvoltarea capacităţii de cunoaştere şi creaţie, posibilitatea creată elevilor de a-şi forma şi consolida trasăturile de caracter. Se reproşează însă lecţiei că nu a suferit modificări esenţiale în raport cu necesitatea creşterii eficienţei educaţiei, predarea deţine încă o pondere prea mare, se utilizează mai ales metodele expozitive sunt predominante activităţile de tip frontal.

Biologia trebuie să fie pentru elevi o disciplină interesantă şi utilă. Interesantă se face doar dacă la fiecare lecţie stârnim curiozitatea elevilor, oferind motive de mirare. Având în vedere că procesul de pregătire şi educare a elevilor la biologie se realizează mai ales prin lecţii şi lucrări practice, cea mai mare parte a lucrării este consacrată acestor activităţi

Experienţa practică a ultimilor ani a arătat că desfăşurarea la parametrii optimi a procesului de predare – învăţare este tot mai mult condiţionată de existenţa şi integrarea raţională în lecţie a unor variate materiale didactice, inclusiv a unor mijloace moderne de învăţare. De aceea, încă de la începutul carierei mele didactice, am fost preocupată să trezesc interesul elevilor pentru cunoaştere, pentru învătătură, să asigur dezvoltarea intelectuală la capacitatea maximă a fiecărui elev şi să combat fenomenul rămânerii în urmă la învăţătură.

Prin intermediul mijloacelor de învăţare se asigura cele trei principii ale învăţării moderne:

1. learning by doing – învăţarea prin practică;

2. hands on – prezenţa palpabilă a obiectelor;

3. interaction – utilizarea în procesul de învatare a unor programe sofware specifice;

Mijloacele de învăţamânt reprezintă totalitatea resurselor materiale ale procesului de învăţământ care au un conţinut informaţional în raport cu obiectivele ce urmează a fi realizate de elevi şi la care recurg profesorii şi elevii în scopul de a facilita: comunicarea, înţelegerea, formarea noţiunilor, fixarea, evaluarea, aplicarea cunoştinţelor sau consolidarea unor tehnici de lucru.

Mijloacele de învăţamânt folosite în ora de biologie pot fi urmatoarele:

· Atlase botanice, ecologice folosite pentru recunoaşterea, prezentarea, observarea unor plante medicinale, a unor structuri anatomice, pentru rezolvarea unor probleme pe suport intuitiv şi pentru realizarea de comparaţii între diferiţi reprezentanţi sau structuri. În funcţie de numărul de atlase se pot organiza activitaţile individual, pe perechi sau pe grupe de lucru .

· Cartea şcolară:

- Manualul de biologie, este util în organizarea de activităţi independente şi individuale, pentru completarea tabelelor, rezolvarea exerciţiilor, interpretarea graficelor, extragerea unor informaţii teoretice sau observarea unor imagini;

- Auxiliarele scolare, reprezentate prin culegeri de teste, caiete practice, uşurează activitatea profesorului prin multitudinea de sarcini de lucru cuprinse şi organizate pe anumite criterii;

- Determinatoarele de plante – sunt folosite în echipă sau individual pentru identificareacorectă a unor specii de plante;

- Dicţionarele de specialitate - pot fi consultate de elevi pentru întelegerea unor termeni asigurându-se o învăţare logică şi temeinică;

· Colecţiile de plante ( herbarele ) – pot fi realizate de elevi sau folosite cele din dotarea şcolii în observarea independentă, în formularea unor probe practice de evaluare sau în stabilirea unor clasificări pe criterii taxonomice;

· Preparatele microscopice fixe sau temporare – sunt utile în lectiile de lucrări practice, în activităţile din cadrul cercului de biologie sau în aprofundarea unor noţiuni pentru pregătirea concursurilor scolare;

· Trusele de biologie – sunt folosite în orele de fiziologia plantelor pentru experienţe, demonstraţii, realizarea de secţiuni, comparări, analizări;

· Fotografiile – ilustrează diferite plante medicinale din regiune sau întâlnite în diferite excursii pot fi utile în realizarea unor portofolii necesare observării elementelor de morfologie sau ecologie;

· Planşele – realizate de elevi, profesori sau achiziţionate, fac posibilă cunoaşterea mai detaliată a structurii şi morfologiei putând fi folosite în activităţi frontale de predare sau în evaluare;

· Mijloacele audiovizuale – sunt nou introduse în demersul didactic propunând o modalitate particulară de învăţare printr-o înlănţuire logică şi sistematică;

Bibliografie

1. Tudor Virginia, Csengeri Ecaterina, Metodica predării biologiei la clasele V-VIII, Editura Didactica şi Pedagogică, Bucureşti, 1982

2. Lazăr Viorel, Căprărin Daniela, Metode didactice utilizate în predarea biologie, Editura Arvensis, 2008

3. Ion Iordache, Leu Ulpia Maria, Ion Constantin, Metodica predării - învăţarii biologiei, Editura Solaris, Iaşi, 2004


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Martisorul, traditie si legenda

MÃRŢIŞORUL, TRADIŢIE ŞI LEGENDÃ Prof. Laura Mihaela Herman Şcoala cu clasele I-VIII „ Nicolae Iorga” Baia Mare     Mãrtisorul, un obicei pãgân de pe vremea dacilor si romanilor Descoperirile arheologice aratã...

Read more

Cautarea identitatii in media

CĂUTAREA IDENTITĂŢII ÎN MEDIA                                                                                               Mureşan - Chira Gabriel   Prof. Educator CRDEII, Cluj - Napoca   Asaltul informaţional este o realitate întâlnită la tot pasul. Ne punem întrebarea firească - cum ne protejăm...

Read more

Despre-expresiile-idiomatice

DESPRE EXPRESIILE IDIOMATICE Profesor Silvia Baltă, Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti Studierea expresiilor idiomatice se realizează în cadrul frazeologiei, disciplină de sine stătătoare al...

Read more

proiectul_metoda de evaluare moderna_lim…

METHODE D’EVALUATION MODERNE: LE PROJET   Burghiu Anca-Lavinia, profesor de limba francezã Şcoala gimnazialã Costache Negri, localitatea Costache Negri, judetul Galati     Le processus d’enseignement est un processus très complexe qui suppose...

Read more

Dezvoltarea creativitatii prescolarului …

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII PREŞCOLARULUI PRIN METODA JOCULUI DIDACTIC   Profesor pentru învăţământul preşcolar Hreapcă Lenuţa - Mihaela Şcoala Gimnazială Larga-Jijia, Movileni, Jud. Iaşi   Rezumat: Niciodată nu este prea târziu pentru cunoaşterea, stimularea, educarea şi dezvoltarea...

Read more

Pomul de Craciun fragment de proza poeti…

POMUL DE CRĂCIUN – FRAGMENT DE PROZĂ POETICĂ MACEDONSKIANĂ A INTERFERENŢELOR   Miron Costina Violeta – profesor Şcoala cu cls. I-VIII Tălpaş, judeţul Dolj   “Proza lui Macedonski este exclusiv poetică și când se...

Read more

Modalitati de dezvoltare a gandirii crit…

MODALITĂŢI DE DEZVOLTARE A ,, GÂNDIRII CRITICE ” LA ELEVI   Institutor: Herczeg Monica Şcoala cu clasele I-VIII Dudeştii Noi                  Gândirea critică este un produs, un punct la care ajunge gândirea noastră în...

Read more

Premise si cerinte in formarea personali…

PREMISE ŞI CERINŢE ÎN FORMAREA PERSONALITĂŢII ELEVULUI Prof. înv. primar OLAR CAMELIA-MARIA Şcoala Gimnazială „Dr. Aurel Vlad” Orăştie ...

Read more