|
|
Plan de actiune pentru integrarea copiilor cu dizabilitati |
Scris de administrator
|
Joi, 08 Aprilie 2021 18:03 |
PLAN DE ACȚIUNE PENTRU INTEGRAREA COPIILOR CU DIZABILITĂȚI
Profesor învățământ primar Popa Constantina
Școala Gimnazială Luncoiu de Jos, jud. Hunedoara
Integrarea școlară este un proces de adaptare a copilului la cerințele școlii pe care o urmează, de stabilire a unor raporturi afective pozitive cu membrii grupului școlar (clasă), de desfășurare cu succes a activităților școlare. Asimilarea de către copil a statusului de elev este rezultatul unor modificări interne în echilibrul dintre anumite dominante de personalitate cu consecințe în planul acțiunii sale.
Educația școlară a copiilor cu CES trebuie să corespundă nevoilor de dezvoltare a acestora și presupune evaluarea adecvată a potențialului lor de învățare/ dezvoltare, implicând asigurarea reabilitării– recuperării – compensării deficiențelor / tulburărilor, dificultăților de învățare. Am conceput mai jos un plan de activități pentru acești copii, care cuprinde grupul țintă, obiectivele smart, idei de activități, strategiile folosite, resursele, precum și evaluarea.
În ţara noastră, elevii cu cerinţe educative speciale au învăţat în şcoli speciale, cu cadre didactice pregătite pentru a lucra cu astfel de copii, dar în ultimii ani, s-a ajuns la concluzia că, procedându-se astfel, aceşti elevi sunt oarecum excluşi din viaţa socială şi s-a decis integrarea lor în învăţământul de masă.
În calitate de profesori, de multe ori suntem puși în situaţia de a avea la clasă elevi cu cerinţe educative speciale şi, în astfel de situaţii, trebuie să găsim cele mai bune metode de predare-învăţare pentru a-i determina pe toţi participanţii la actul educaţional să se implice conştient în activităţile derulate.
Este indicat să ţinem cont de faptul că elevii integraţi au nevoie de sprijinul nostru, al cadrelor didactice, al părinților, dar şi de sprijinul colegilor de clasă. Ei nu trebuie marginalizaţi în niciun fel, nu trebuie „uitaţi” în clasă pornind de la ideea că nu vor putea ajunge niciodată ca şi ceilalţi elevi.
Obiectivul principal al şcolilor de masă în care învaţă elevii cu CES este asigurarea integrării acestora în mediul şcolar. Şcoala trebuie să aibă în vedere transformarea elevului într-o persoană capabilă să-şi creeze propriile procese şi strategii de raţionament utile pentru rezolvarea problemelor reale şi apropiate.
PLAN DE ACTIVITĂȚI PENTRU REALIZAREA UNUI MEDIU DE ÎNVĂȚARE INCLUZIV LA NIVELUL ȘCOLII
Nr.
|
Grup țintă
|
Obiective SMART
|
Idei de activități (titlu, descriere)
|
Strategii de învățare
|
Resurse
|
Evalua-re
|
1.
|
Elevi
|
-integrarea în învățământul de masă;
-îmbunătăți-rea ratei succesului școlar;
-finalizarea învățământu-lui obligatoriu.
|
- activități școlare și extrașcolare în care să fie implicați și elevi cu CES;
- vizită la un centru de plasament;
- activități outdoor;
- jocuri pentru dezvoltarea autonomiei personale;
- concursuri cu diferite tematici (sportive, artistice etc);
- desene pe asfalt.
|
-metode tradiționale, cât și activ-participative: conversația, explicația, demonstrația, jocul de rol, dramatizările, cubul, ciorchinele.
|
-planșe cu imagini, material distributiv, calculatorul, jocuri de masă
|
-observa-rea directă, încuraja-rea, recom-pensa, aprecieri verbale, expozi-ție
|
2.
|
Părinți
|
-creșterea ratei învățării;
-aprecierea mai bine a abilităților și aptitudinilor copiilor lor;
-învățarea pă-rinților să se implice în dezvoltarea copiilor.
|
- părintele participă ca și colaborator activ al școlii (în calitate de voluntar sau persoană de sprijin la activităţile din clasă, dar şi în cele extraşcolare);
- controlează îndeplinirea sarcinilor școlare;
- se implică în manifestările culturale ale școlii;
- îşi suprave-ghează copilul din punct de vedere al sănătăţii, dar și în recreații;
- îl ajută la desene sau decupaje.
|
- învățarea prin cooperare, conversația, explicația, demonstrația
|
- calculator, telefon, diferite materiale de specialitate sau care se folosesc în activitatea la clasă.
|
- ghiduri de interviu, chestio-nare, observa-rea sistematică a compor-tamentu-lui
|
3.
|
Cadre didac-tice
|
-să remarce punctele forte și interesele fiecărui copil utilizându-le pentru motivarea interioară în procesul de educație;
-să stabilească obiective diferențiate, adecvate elevului respectiv;
- să utilizeze un stil de predare bazat mai mult pe activități decât pe intervenția de la catedră;
- să lucreze în echipă cu părinții și cu alți profesioniști care se ocupă de copil.
|
- invitarea cadrelor di-dactice care predau la clasă să participe la activități co-mune cu în-vățătorul (profesorul de limbă străină învățătorul);
-organizarea de activități extrașcolare unde copiii cu CES participă alături de alți copii fără CES;
- apelarea la ajutorul unui consilier şcolar, psi-holog, pro-fesor de sprijin;
- realizarea în comun a PIP-urilor sau a anumitor materiale folosite la clasă.
|
- întocmirea planificărilor individualiza-te, a activităţi-lor de învăţare diferenţiate;
- realizarea unor materiale didactice de sprijin.
|
-participarea la cursuri de formare care au în vedere copiii cu CES.
|
-observa-rea sistematică;
|
Bibliografie:
Vrăjmaș, T., Învăţământul integrat şi/sau incluziv pentru copiii cu cerinţe educative speciale. București: Aramis, 2001
|
Ultima actualizare în Marţi, 22 Martie 2022 18:13 |
|
Mai mulţi candidaţi înscrişi în 2013
pentru examenul de definitivare în învăţământ
În perioada 4 - 25 ianuarie, s-au înscris pentru examenul naţional de definitivare în învăţământ 8.537 de candidaţi, dintre... Read more

METODA ”LOOKING THROUGH THE KEY- HOLE”
Profesor: Enache Beatrice- Ionela
Școala Gimnazială „Al. Piru”, com. Mărgineni, jud. Bacău
Învățarea limbii engleze presupune parcurgerea și însușirea a numeroase teme legate de gramatică,... Read more
DISEMINARE – MOBILITĂȚI INDIVIDUALE COMENIUS
„TULBURĂRI DE ÎNVĂȚARE” (Dislexia, Disgrafia, Discalculia)
Prevenție și intervenție în context educațional
Profesor Petric Anamaria
Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Alba Iulia
ACTIVITATE DE DISEMINARE
În luna ianuarie a acestui... Read more
JOCUL DE ROL
Prof. înv. preşcolar Chirilă Andreea
Grădiniţa cu PP nr. 24, Botoşani
Jocul reprezintă un ansamblu de acţiuni şi operaţii care, paralel cu destinderea, buna dispoziţie şi bucuria, urmăreşte obiectivele... Read more
Grupuri de lucru evaluari,
examene si concursuri nationale 2015-2016
Vezi apelul pentru selectia cadrelor didactice in grupurile de lucru pentru evaluarile, examenele si concursurile nationale din... Read more
ABORDAREA EDUCAȚIEI DIN PERSPECTIVA DREPTURILOR OMULUI
Berea Alexandra-Elena,
prof. înv. primar la Școala Gimnazială Nr.5 Piatra-Neamț
Școala este un mediu care trebuie să-i pregătească astăzi pe adulții de mâine. Dacă... Read more
EVALUAREA ÎN CONTEXTUL ÎNVĂȚĂRII INTEGRATE
Prof. Macarie Cristina,
Liceul Vocațional Pedagogic ,,Mihai Eminescu” Tîrgu Mureș
Evaluarea este un proces didactic complex, integrat structural şi funcţional în activitatea desfășurată în cadrul... Read more
FORME ALE EDUCATIEI
In functie de gradul de organizare si de oficializare al formelor educatiei putem delimita trei mari categorii:
- educatia formala (oficiala),
- educatia non-formala (extrascolara),
- educatia informala (spontana).
Read more
Ordinul 5755 din 17 septembrie 2012 (Ordinul 5755/2012)
Plan cadru pentru clasa pregatitoare
Afla ordinul privind aprobarea planurilor-cadru pentru invatamantul primar, ciclul achizitiilor fundamentale clasa pregatitoare, invatamant special, publicat in Monitorul Oficial… METAMORFOZELE „LOGICII” LUI TITU MAIORESCU
Prof. drd. GABRIELA IONESCU
Colegiul Tehnic Nr. 2, Târgu-Jiu, jud. Gorj
Rezumat: Manualul de Logică elaborat de Titu Maiorescu a contribuit substanţial la înfiinţarea şcolii româneşti de filosofie… Informaţii generale
Din punct de vedere etimologic, drog, este un cuvânt de origine olandeză – droog.
În accepţia clasică, drogul este substanţa care, fiind absorbită de un organism viu, îi modifică…
STILURI EDUCATIVE FAMILIALE ŞI REUŞITA ŞCOLARĂ
Prof. Perţa Elena
Şcoala Gimnazială Păstrăveni - Neamţ
Ca şi în cazul dezvoltării cognitive, numeroase anchete indică o dependenţă a reuşitei şcolare de un stil parental …
PRESENTING AND PRACTICING NEW VOCABULARY
Prof. Felherț Monica, Gradul Didactic I
Liceul Tehnologic Nr.1 Salonta, Bihor
Teacher attitudes to vocabulary have changed a lot over recent years. The use of the… PROIECT EDUCAŢIONAL
STRATEGIE PEDAGOGICĂ DE LUCRU CU ELEVI CE MANIFESTĂ
COMPORTAMENTE DE RISC, TULBURĂRI DE COMPORTAMENT,
DEVIANTA ŞCOLARĂ
Blejan Maria Liliana
Profesor Psiholog
Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov
Lucrarea prezintă o modalitate… CURENTELE DE AVANGARDĂ
Prof. Octavian Horia MINDA
Şcoala cu clasele I-VIII SÎNANDREI TIMIŞ
Un modernism categoric, de frondă, alcătuind aşa-zisa mişcare de avangardă artistică, a fost promovat la reviste precum „Contimporanul” (1922-1732), ”Punct”…
FORMAREA CONTINUÃ e-LEARNING
Simona Maria Doncilã, profesor
Grup Şcolar „Demostene Botez” Trusesti - Botosani
Lumea de astãzi se bazeazã pe inovare rapidã. Pe mãsurã ce trece la o economie bazatã pe cunoastere,… DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR SOCIALE ALE COPIILOR
Prof. psihopedagog Dogeanu-Laura Daniela,
Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Satu Mare
În conştiinţa multor profesori, misiunea majoră a sistemului de învăţământ este aceea de…
|
|