Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Programa pentru limba slovaca materna la evaluarea nationala 2014
Scris de administrator   
Sâmbătă, 14 Septembrie 2013 13:34

Programa pentru limba slovacă maternă

la Evaluarea Naţională 2014

 

Vezi programa pentru disciplina limba şi literatura slovacă maternă pentru Evaluarea Naţională pentru elevii clasei a VIII-a în 2014, anexa nr.2 la OMEN nr. 4924/29.08.2013.

 

LIMBA SLOVACĂ

A.     FONETICĂ

Sunetele  (vocale, consoane, diftongi). Mutaţia sunetelor. Silaba: împărţirea cuvintelor în silabe. Legea ritmică. Cuvinte selectate.

B.     LEXICOLOGIE

Cuvântul. Sensul cuvântului şi sensul gramatical al cuvântului. Îmbogăţirea vocabularului (formarea cuvintelor, împrumuturile). Diferenţierea vocabularului după diferite criterii (fondul de bază al vocabularului, masa vocabularului, neologismele, arhaismele, sinonimele, antonimele, omonimele, cuvintele polisemantice etc.).

C.     MORFOLOGIA

Părţile de vorbire: flexibile (substantive, adjective, pronume, numerale, verbe), neflexibile (adverbe, prepoziţii, conjuncţii, particule, interjecţii). Categoriile gramaticale ale părţilor de vorbire (în conformitate cu programa şcolară).

D.    SINTAXA

Propoziţia simplă şi compusă. Părţile de propoziţie. Fraza: coordonată, subordonată. Tipurile de propoziţii în fraza coordonată şi subordonată. Elementele de legătură. Topica şi punctuaţia

Cerinţe:

-          recunoaşterea categoriilor fenomenelor date;

-          aplicarea cunoştinţele în cuvinte şi propoziţii scurte;

-          menţionarea exemplelor: cuvinte, propoziţii scurte, redactarea textelor scurte, în care să se manifeste fenomenul solicitat;

-          analiza morfologică a părţilor de vorbire şi a categoriilor respective în baza textului dat;

-          formarea de propoziţii cu părţile de vorbire date;

-          determinarea predicatelor, a elementelor de legătură, segmentarea frazei în propoziţii, determinarea felurilor de propoziţii, a frazei şi marcarea raporturilor între părţile de propoziţie/între propoziţii;

-          determinarea funcţiei sintactice a cuvintelor marcate;

-          aplicarea cunoştinţelor din sintaxă în propoziţii, formularea propoziţiilor simple şi a frazelor.

 

TEXTE LITERARE

Clasa a V-a: Medicína (Janko Jesenský), Pod starou slivkou (Pavol Bujtár), Čakanka (Ľudmila Podjavorinská).

Clasa a VI-a: Na chlieb (Jozef Gregor Tajovský), Katarína – ľudová balada, Krotiteľ  (Ľudo Ondrejov),  Sitniansky vatrár (Jozef Horák).

Clasa a VII-a:  Prvé hodinky (Jozef Gregor Tajovský), Išli hudci horou (ľudová balada), Doktor (Janko Jesenský), Zuzanka Hraškovie (Pavol Országh Hviezdoslav).

Clasa a VIII-a:  Ťapákovci (Božena Slančíková Timrava), Statky- zmätky (Jozef Gregor Tajovský), Aneta (Pavol Bujtár).

 

NOŢIUNI DE TEORIE LITERARĂ

Opera literară. Epica. Lirica. Povestire, schiţă, nuvelă, roman.

Creaţia populară, povestea, cântecul.

Acţiunea literară, fazele acţiunii. Personajul literar.

Mijloace şi procedee artistice: epitetul, personificarea, metafora, hiperbola, descrierea, naraţiunea, dialogul, monologul.

Elemente de prozodie: versul, strofa, rima, ritmul.

 

COMPUNEREA

Reproducerea conţinutului. Redactarea planului de idei.

Reproducerea acţiunii cu stabilirea fazelor acţiunii. Caracteristica personajului.

Vorbirea directă şi indirectă. Texte funcţionale.

 

BIBLIOGRAFIE

Gramatika slovenského jazyka (Gramatica limbii slovace), Editura  Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2003

Pravidlá slovenského pravopisu (Îndreptar ortografic slovac).

Synonymický slovník (Dicţionar de sinonime). Krátky slovník slovenského jazyka (Dicţionar explicativ al limbii slovace).

Sedlák, Imrich şi col, Dejiny slovenskej literatúry (Istoria literaturii slovace), volumul I şi II, Martin – Bratislava, 2009.

Manualele în vigoare (clasele V-VIII).

Ultima actualizare în Vineri, 21 Martie 2014 18:25
 

Revista cu ISSN

Implementarea unui program personalizat …

IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM PERSONALIZAT DE RECUPERARE A RĂMÂNERII ÎN URMĂ LA ÎNVĂȚĂTURĂ   Prof.înv. preșcolar Ciolan Laura Elena G.P.P. ”Sfântul Nicolae” Câmpulung, Argeș   Rezumat Acest articol conține un studiu de caz al unui copil de...

Read more

Poluarea mediului

POLUAREA MEDIULUI PROBLEMA NOASTRÃ A TUTUROR Învãtãtor: Ciorbã Ramona Nicoleta Şcoala cu clasele I-IV Popeni,  Com. Cãiuti, jud. Bacãu   Mediul de pe Pãmânt - care ni...

Read more

Structura noului an scolar 2014-2015

STRUCTURA NOULUI AN ŞCOLAR 2014-2015 Ministerul Educației a anunțat structura noului an școlar 2014-2015. Acesta va începe pe 15 septembrie 2014 şi se va încheia pe 19 iunie 2015. Elevii din...

Read more

portofoliul didactic o metoda alternativ…

PORTOFOLIUL DIDACTIC, o metodă alternativă viabilă de evaluare   Prof. Stan Cristina Şcoala Gimnaziala Bâsca-Chiojdului, jud. Buzău   „Într-o şcoală niciodată nu se ştie cine dă şi cine primeşte.” (Constantin Noica)   Şcoala are “obligaţia“ să creeze condiţii...

Read more

Influenta cadrelor didactice in aplicare…

INFLUENŢA CADRELOR DIDACTICE ÎN APLICAREA REFORMEI EDUCAŢIONALE                                                                            Prof. Pantin Delia Colegiul Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I” Timişoara     Impactul progresului social asupra dezvoltării potenţialului intelectual al societăţii este esenţial. Însă “populaţia mai bine...

Read more

Genul liric

GENUL LIRIC Prof. Ștefan Maximiliana, Școala Gimnazială „Ion Buteanu” Buceș, jud. Hunedoara Genul liric se situează în ...

Read more

HORA - EXPRESIE A VITALITATII POPORULUI …

HORA – EXPRESIE A VITALITÃŢII POPORULUI ROMÂN Prof. Laura Mihaela Herman Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Iorga” Baia Mare   Hora, joc popular românesc, a devenit de-a lungul...

Read more

Tema pentru acasa

TEMA PENTRU ACASĂ  Profesor Ene Steluţa Şcoala ,,Miron Costin” Galaţi   Tema pentru acasă reprezintă o modalitate de exersare prin activitate individuală a deprinderilor dobândite în timpul lecţiei. Deoarece tema trebuie  să fie percepută...

Read more