|
|
Programul Scoala Altfel 2014 |
Miercuri, 17 Iulie 2013 10:33 |
Programul Şcoala Altfel 2014
Vezi Programul "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!" 2014, anexă la Ordinul nr. 3.818 din 3 iunie 2013 privind structura anului şcolar 2013-2014, emis de Ministerul Educaţiei Naţionale, publicat în Monitorul Oficial nr. 430 din 15 iulie 2013.
Prevederi generale
1. Săptămâna 7-11 aprilie 2014 va fi dedicată activităţilor educative extracurriculare şi extraşcolare, în cadrul programului numit "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!". În această săptămână nu se organizează cursuri conform orarului obişnuit al unităţii de învăţământ, iar programul "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!" se va desfăşura în conformitate cu un orar special.
2. Scopul acestui program este implicarea tuturor copiilor preşcolari/elevilor şi a cadrelor didactice în activităţi care să răspundă intereselor şi preocupărilor diverse ale copiilor preşcolari/elevilor, să pună în valoare talentele şi capacităţile acestora în diferite domenii, nu neapărat în cele prezente în curriculumul naţional, şi să stimuleze participarea lor la acţiuni variate, în contexte nonformale.
3. În perioada 7-11 aprilie 2014, Ministerul Educaţiei Naţionale organizează, de regulă, etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare pe discipline de învăţământ şi, după caz, ale concursurilor şcolare.
4. În programul "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!", elaborat şi organizat de fiecare unitate de învăţământ, vor fi incluşi toţi copiii preşcolari/elevii şi toate cadrele didactice care nu participă la etapele naţionale ale olimpiadelor şi concursurilor şcolare.
Planificarea şi aprobarea programului
5. În vederea elaborării programului de activităţi, în timpul primului semestru, se vor solicita propuneri elevilor, la orele de dirigenţie, şi cadrelor didactice, în cadrul şedinţelor comisiilor metodice, părinţilor, în cadrul şedinţelor cu părinţii, precum şi reprezentaţilor autorităţilor administraţiei publice locale/ai comunităţii, în cadrul şedinţelor consiliului de administraţie.
6. După colectarea propunerilor se vor desfăşura dezbateri în colectivele de elevi, în consiliul elevilor, în consiliul profesoral şi în comitetul reprezentativ al părinţilor, în vederea adoptării programului agreat de majoritatea elevilor şi a cadrelor didactice.
7. Modalitatea de selecţie a activităţilor propuse se decide la nivelul unităţilor de învăţământ şi presupune implicarea, în egală măsură, a elevilor, a cadrelor didactice, a părinţilor, astfel încât proiectele şi activităţile selectate să corespundă obiectivelor educaţionale specifice comunităţii şcolare, fiind un rezultat al opţiunilor acesteia.
8. Tipurile de activităţi care se organizează în săptămâna menţionată, durata acestora, modalităţile de organizare şi responsabilităţile se stabilesc în consiliul profesoral şi se aprobă de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, până la data de 14 februarie 2014.
9. Consilierul educativ din unitatea de învăţământ centralizează propunerile agreate, în vederea includerii acestora în Calendarul activităţilor educative al unităţii de învăţământ, ca domeniu distinct: programul "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!". 10. Conducerile unităţilor de învăţământ vor asigura popularizarea programului "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!" la nivel local pentru crearea unui impact pozitiv al activităţilor organizate, atât la nivelul unităţii de învăţământ, cât şi la nivelul comunităţii.
11. Unităţile de învăţământ sunt încurajate să permită participarea părinţilor, a voluntarilor, a reprezentanţilor mass-mediei şi a publicului larg la activităţile care se pretează la acest tip de deschidere spre comunitate.
Conţinutul şi organizarea programului
12. Se recomandă elaborarea unor proiecte la nivelul grupelor de preşcolari/claselor, al grupurilor de clase sau al unităţii de învăţământ, care să urmărească şi să permită realizarea unor obiective educaţionale prin activităţi care, în programul normal din perioada cursurilor, nu se pot derula.
13. Proiectele se pot organiza şi în consorţiile şcolare, în parteneriat cu alte unităţi de învăţământ, cu organizaţii neguvernamentale, cu palatele şi cluburile copiilor, cu cluburile sportive şcolare, cu direcţiile de tineret şi sport, cu taberele şcolare, cu instituţii culturale şi ştiinţifice (institute de cercetări, instituţii de învăţământ superior etc.), cu poliţia, jandarmeria, inspectoratele pentru situaţii de urgenţă, cu direcţiile de sănătate publică, agenţiile pentru protecţia mediului etc.
14. Atât elevii, cât şi cadrele didactice vor alege activităţile la care doresc să participe, din lista celor propuse. De asemenea, se va avea în vedere posibilitatea implicării părinţilor care doresc acest lucru, precum şi a altor parteneri.
15. Fiecare activitate la care participă copiii preşcolari/elevii trebuie să fie coordonată de un număr corespunzător de cadre didactice. Indiferent de tipurile de activităţi organizate, conducerea unităţii de învăţământ şi cadrele didactice vor lua toate măsurile pentru asigurarea supravegherii copiilor preşcolari/elevilor şi a securităţii acestora.
16. Tipurile de activităţi care pot fi organizate în cadrul programului "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!" pot include: - activităţi culturale;
- activităţi tehnico-ştiinţifice;
- activităţi sportive;
- activităţi de educaţie pentru cetăţenie democratică, pentru promovarea valorilor umanitare (inclusiv voluntariat, caritate, implicare activă în societate, responsabilitate socială, relaţii şi comunicare etc.);
- activităţi de educaţie pentru sănătate şi stil de viaţă sănătos (inclusiv referitoare la dependenţă de calculator, siguranţă pe internet etc.);
- activităţi de educaţie ecologică şi de protecţie a mediului (inclusiv colectare selectivă, economisirea energiei, energie alternativă etc.);
- activităţi de educaţie rutieră, PSI, educaţie pentru reacţii corecte în situaţii de urgenţă etc.;
- altele. Aceste activităţi se vor organiza sub diferite forme, de exemplu:
- ateliere de teatru, dans, muzică, arte plastice, educaţie media şi cinematografică;
- competiţii organizate la nivelul şcolii, al grupurilor de şcoli, al localităţii sau al judeţului;
- mese rotunde, dezbateri;
- activităţi de voluntariat sau de interes comunitar;
- campanii antitutun/antialcool/antipoluare/de prevenire a delincvenţei juvenile/de prevenire a traficului de persoane etc.;
- proiecte comunitare, de responsabilitate socială;
- peer-education;
- schimburi de experienţă;
- vizite de studii;
- tabere/şcoli de creaţie sau de cercetare;
- parteneriate educaţionale şi tematice la nivel de unităţi de învăţământ, pe plan intern şi internaţional, pentru dezvoltarea aptitudinilor pentru lucrul în echipă şi în proiecte.
Monitorizare şi evaluare
17. Activităţile vor fi organizate în fiecare zi lucrătoare a săptămânii menţionate, acoperind cel puţin numărul de ore prevăzut în orarul obişnuit al şcolii, atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice.
18. După aprobarea de către consiliul de administraţie, programul adoptat devine obligatoriu, atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice.
19. Elevii au obligaţia de a participa la activităţile pentru care s-au înscris, absenţele fiind înregistrate în catalog la rubrica Purtare. 20. Activităţile aprobate se vor menţiona în condica de prezenţă a cadrelor didactice şi vor fi monitorizate de conducerea unităţii de învăţământ.
21. Fiecare unitate de învăţământ va elabora instrumente şi criterii de evaluare a activităţilor desfăşurate în săptămâna "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!". Elaborarea criteriilor se va realiza printr-o procedură transparentă, prin implicarea elevilor, părinţilor şi a cadrelor didactice, cu consultarea, după caz, a partenerilor din afara unităţii de învăţământ implicaţi în program. Instrumentele şi criteriile de evaluare vor fi avizate de către consiliul profesoral, aprobate de către consiliul de administraţie şi anunţate comunităţii şcolare şi publicului larg cu cel puţin 3 săptămâni înainte de începerea activităţilor propriu-zise.
22. Directorul unităţii de învăţământ, consilierul educativ şi şeful comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii vor monitoriza şi vor evalua activităţile din cadrul programului "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!", folosind instrumentele şi criteriile aprobate.
23. Inspectoratele şcolare vor delega reprezentanţi pentru a monitoriza activităţile organizate de către unităţile de învăţământ în cadrul programului "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!".
24. După încheierea vacanţei de primăvară, în fiecare unitate de învăţământ, în cadrul primului consiliu profesoral se va analiza calitatea activităţilor organizate, rezultatele educaţionale ale acestora, precum şi modalităţile de ameliorare a planificării şi organizării programului "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!". La activitatea de analiză din cadrul consiliului profesoral vor participa şi reprezentanţi ai elevilor şi părinţilor, care vor prezenta puncte de vedere asupra activităţilor derulate în program. Directorul unităţii de învăţământ va prezenta un raport de monitorizare a calităţii activităţilor planificate.
25. La sfârşitul anului şcolar, inspectoratele şcolare vor include în raportul privind starea învăţământului un capitol referitor la relevanţa şi valoarea formativă a tuturor activităţilor desfăşurate în cadrul programului "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!", evidenţiind nivelul interesului manifestat de elevi şi cadre didactice faţă de organizarea şi desfăşurarea acestuia.
Valorificarea exemplelor de bună practică
26. În baza instrumentelor şi criteriilor de evaluare aprobate, activităţile desfăşurate pot fi premiate la nivelul unităţii de învăţământ, cu sprijinul autorităţilor administraţiei publice locale, al partenerilor educaţionali, din resurse proprii etc. 27. Unităţile de învăţământ sunt încurajate să îşi promoveze cele mai bune activităţi prin metode variate, care să asigure informarea publicului larg şi implicarea unui procent mare de membri ai comunităţii în evaluarea şi stabilirea celor mai valoroase acţiuni: chestionare aplicate elevilor, cadrelor didactice şi părinţilor, un "jurnal" al săptămânii programului "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!" făcut public, prezentarea activităţilor pe site-ul propriu, pe cel al partenerilor implicaţi în activităţi, informări/articole în mass-media locală sau centrală, fotografii, filme, organizarea unui vot direct al elevilor, părinţilor, cadrelor didactice, organizarea unui vot electronic pentru publicul larg etc.
28. În baza instrumentelor şi criteriilor de evaluare aprobate, fiecare unitate de învăţământ poate selecţiona o singură activitate din cele desfăşurate, cu care să participe la competiţia celor mai interesante activităţi desfăşurate la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti în cadrul săptămânii "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!".
29. Pentru a participa la competiţia organizată la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, unitatea de învăţământ va încărca pe site-ul inspectoratului şcolar, la rubrica dedicată competiţiei din cadrul programului "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!", dosarul activităţii propuse.
30. La nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, competiţia îşi propune să selecteze şi să promoveze pe site-ul inspectoratului cele mai interesante 10 activităţi care s-au desfăşurat în săptămâna programului "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!", câte una din fiecare din domeniile:
- cultural;
- artistic;
- tehnic;
- ştiinţific; - sportiv;
- cetăţenie democratică şi responsabilitate socială;
- educaţie pentru sănătate şi stil de viaţă sănătos;
- educaţie ecologică şi protecţie a mediului;
- abilităţi de viaţă;
- consiliere şi orientare.
31. Selecţia activităţilor se va face în baza unor criterii stabilite de inspectoratul şcolar printr-o procedură transparentă, prin implicarea consiliului judeţean/al municipiului Bucureşti al elevilor, a organizaţiilor reprezentative ale părinţilor şi a consiliului consultativ al cadrelor didactice. Criteriile şi modalitatea de evaluare, modalitatea şi termenul-limită de încărcare a dosarelor activităţilor vor fi stabilite de fiecare inspectorat şi comunicate unităţilor de învăţământ din subordine şi publicului larg în timp util, dar nu mai târziu de data de 3 martie 2014.
32. Fiecare inspectorat va stabili, prin decizie a inspectorului şcolar general, componenţa comisiei de evaluare a activităţilor primite de la unităţile de învăţământ. Comisia va evalua dosarele depuse, în conformitate cu modalităţile şi criteriile stabilite la nivelul inspectoratului şi comunicate public, şi va selecta cel mult câte o activitate pentru fiecare domeniu menţionat la pct. 30. 33. Inspectoratele şcolare sunt încurajate să promoveze cele mai bune activităţi ale unităţilor de învăţământ prin metode variate, care să asigure informarea publicului larg şi implicarea unui procent mare de membri ai comunităţii în evaluarea şi stabilirea celor mai valoroase acţiuni: prezentarea activităţilor pe site-ul propriu, pe cel al partenerilor implicaţi în activităţi, informări/articole în mass-media locală sau centrală, fotografii, filme, organizarea unui vot direct al elevilor, părinţilor, cadrelor didactice, organizarea unui vot electronic pentru publicul larg etc.
34. În baza instrumentelor şi criteriilor de evaluare stabilite la nivelul inspectoratelor şcolare, activităţile desfăşurate pot fi premiate la nivelul judeţului/al municipiului Bucureşti, cu sprijinul autorităţilor administraţiei publice locale, al partenerilor educaţionali, din resurse proprii etc.
35. Cele mai interesante 10 activităţi desfăşurate în cadrul săptămânii "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!" stabilite la nivelul fiecărui judeţ şi al municipiului Bucureşti, conform pct. 30-32, vor participa la competiţia organizată la nivel naţional, de Ministerul Educaţiei Naţionale, conform unei proceduri ce va fi transmisă inspectoratelor şcolare, până la data de 11 aprilie 2014.
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Luni, 22 Iulie 2013 10:41 |
|
IMPORTANŢA STIMULĂRII CREATIVITĂŢII ÎN DEZVOLTAREA COPILULUI
Marinescu Larisa Eromanga, Profesor Psihopedagog,
Centrul de Pedagogie Curativă HD - locaţia Lupeni, Judeţul Hunedoara
Creativitatea poate fi definită ca trăsătură complexă a personalităţii umane, constând... Read more
JOCURILE VIDEO DEZVOLTĂ MEMORIA ACTIVĂ A COPIILOR
Prof. Alina Elena Turcescu
Colegiul Național ”Ion C. Brătianu” Pitești
Studii științifice și experiemente realizate în cadrul... Read more
CHESTIONARUL – UN INSTRUMENT DE RELEVANŢĂ A NECESITĂŢII IMPLEMENTĂRII UNUI PROIECT EDUCAŢIONAL
Prof. înv. primar Magdalena Moromete
Şcoala Gimnazială „Ion Minulescu” Piteşti
Rezumat: Interpretarea răspunsurilor din chestionarele aplicate elevilor, anterior demarării unui proiect,... Read more
Partea I
Abordarea SciFiEd
Sumar executiv al Raportului Transnaţional de cercetare şi Rezumat al abordărilor şi metodelor sugerate
Raportul prezintă rezultatele cercetării de birou (de desk) - un sondaj bibliografic în cadrul fiecărei... Read more
STUDIUL BIODIVERSITĂȚII.
ACTIVIZAREA ELEVILOR ÎN CURSUL ORELOR DE BIOLOGIE
prof. Arjoca Mihaela,
Colegiul Tehnic “Ion Mincu” Timişoara
Rezumat: Biologia și ecologia sunt știintele care vor ajuta la evoluția și dezvoltarea întregii umanităti,... Read more
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 23. -
(1) Cheltuielile pentru organizarea si desfasurarea concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar, precum si plata cadrelor... Read more
CONFLICTELE ELEV-FAMILIE
Andone Crenguţa - profesor
Colegiul Tehnic de Transporturi Braşov
„Când părinţii se mulţumesc să-i lase pe copii în voia lor, iar copiii nu mai ţin seamă de cuvintele părinţilor, când... Read more
GAME - EMBEDDED CLASSES OF ENGLISH
AS A FOREIGN LANGUAGE
Prof. Simona Pisoi
Colegiu Naţional Carol I, Craiova
In the last few years, there has been an emphasis on the development of... Read more
IMPORTANŢA STRATEGIILOR DIDACTICE DE ÎNVǍŢARE
INTERACTIV-CREATIVǍ ÎN GRǍDINIŢĂ
Prof. înv. preşcolar Bălăşoiu Flaminia
Grădiniţa P.N. Vălişoara
Rezumat
Didactica modernă, spre deosebire de cea „tradiţională” pune în centrul acţiunii didactice copilul. Acesta nu mai este… PARTEA IV
Linii directoare şi idei pentru încorporarea SF-ului în diverse domenii educaţionale
Proiectul SciFiEd pune accentul pe (1) furnizarea de instrumente, formare şi consiliere pentru profesori, care să-i asiste în îmbunătăţirea…
PROFESORII PREZENȚI PE INTERNET CU AJUTORUL LUI GOOGLE SITES
Profesor Bușcă Laura
Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari
Rezumat: Acest articol prezintă modul de realizare a…
Modele subiect titularizare 2012
Afla modele de subiecte la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar 2012.
FAMILIA - PRIMUL EDUCATOR
ROLUL FAMILIEI ÎN ACTIVITATEA DE ÎNVĂŢARE
Prof. înv. primar Bukszar Daniela
Școala Gimnazială Lunca Bradului, Jud. Mureș
Rezumat:
Familia este matrice de viaţă fundamentală pentru existenţa şi formarea personalităţii elevului, ca…
Metodologia de organizare a evaluarii elevilor - clasa a IV-a
Vezi Ordin nr. 6584/20.12.2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare si administrare a evaluarii elevilor la finalul clasei a IV-a.
Calendarul de desfasurare
corpul national de experti
in management educational sesiunea 2012 seria 3
CALENDARUL
desfasurarii concursului de selectie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului national de experti in management educational,… ARGOURILE, ACRONIMELE, EMOTICOANELE ŞI
NOUL LIMBAJ FOLOSIT PE INTERNET
Profesor Camelia Kallos
Grupul Şcolar “Gheorghe Lazăr” Pecica, jud. Arad
Prezenta lucrare reprezintă un studiu pentru o activitate susținută cu ocazia zilei de…
Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat
pentru anul scolar 2013-2014
Vezi Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul 2013-2014
|
|