Interferente.ro Parinti si copii De Sarbatori Sarbatoarea Adormirea Maicii Domnului

Sâmbătă, 13 August 2011 04:00

Sarbatoarea Adormirea Maicii Domnului

Sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului - 15 august

Crestinii serbeaza in 15 august Adormirea Maicii Domnului, sarbatoare religioasa care este pregatita printr-un post de doua saptamani -al treilea din an dupa postul Pastilor si cel al Sfintilor Petru si Pavel.

Adormirea Maicii Domnului, cunoscuta popular ca Sfanta Maria Mare, Santamaria sau  Uspenia, ultimul praznic imparatesc din anul bisericesc, celebreaza ziua in care Fecioara Maria si-a dat obstescul sfarsit, iar popular este ziua care desparte lunile calduroase de cele reci.

Adormirea Maicii Domnului este cea mai mare sarbatoare a verii. Se tine pentru sanatate, pentru casatorie, pentru nastere usoara, dar si pentru vindecari. Inainte de Sfanta Marie Mare (15 august) se posteste timp de doua saptamani si se fac pelerinaje la manastirile care poarta hramul Sfanta Maria (Ciosa, Nicula, Moisei, Rohia, Bixad s.a.), unde credinciosii duc daruri, fac danii si milostivesc pe saraci, pentru ocrotirea familiei si a pruncilor.

Poate cel mai cunoscut pelerinaj de Adormirea Maicii Domnului este, in Romania, cel de la Manastirea Nicula, pastratoarea unei cunoscute Icoane facatoare de minuni a Maicii Domnului.

Aici credinciosii se aduna cu sutele de mii. Foarte multi, in semn de evlavie fata de Maica Domnului, al carei ajutor il cer si il primesc, fac, la vremea praznicului, inconjurul bisericii (o data sau de trei ori) in genunchi, asteptand apoi cu rabdare ore si chiar zile la rand pentru a ajunge sa se inchine Icoanei Maicii Domnului.

Sub forta atotputernica a rugaciunii se nasc si se infaptuiesc miracole: sufletul se curata de pacate, se primeneste si-nvie, regasindu-si inrudirea cu Dumnezeu:

O, Maicuta Sfanta,

Te rugam fierbinte

Sa ne-asculti de-a pururi,

Marea rugaminte.

Nu lasa maicuta,

Sa pierim pe cale

Ca noi suntem fiii

Lacrimilor tale,

Ajuta-ne Maicuta

Sa ne rugam mereu,

Sa credem totdeauna

Ca este Dumnezeu.

(Rugaciune cantata la hramul Manastirii Nicula)

Dupa credinta Sfintei Biserici, la Adormirea Maicii Domunului, trupul ei n-a cunoscut putrezirea care vine dupa moarte, nici n-a ramas in mormant. Maica domnului, cu trupul schimbat, viu si proslavit, a fost mutate, cu trup cu tot, la ceruri, ca o parga a intregii omeniri. Dar, spre deosebire de Mantuitorul, ea a fost dusa la ceruri de ingeri, nu prin puterea ei, ca Mantuitorul. Si acolo se roaga de-a pururi pentru noi. Sa avem mare incredere in rugaciunea ei, ca ea singura poate vorbi lui Dumnezeu, ca o mama unui fiu al ei.

Numele Maria exte extrem de raspandit in Romania. Sunt 2,2 milioane de persoane care poarta numele de Maria, Marian sau derivate ale acestora. Potrivit statisticilor, peste 1,8 milioane sunt femei si peste 400.000 sunt barbati. Cele mai frecvente prenume sunt Maria (1.386.969), Mariana (273.833), Marioara (65.862), Mioara (31.500), Marilena (25.497), Marin (117.544) si Marian (296.396).

Despre sarbatoare

Adormirea Maicii Domnului este unul din Praznicele Imparatesti ale Bisericii Ortodoxe, sarbatorita pe 15 august. Aceasta sarbatoare comemoreaza moartea, invierea si slavirea Maicii Mantuitorului. Sarbatoarea marturiseste ca Maica Domnului "a fost luata" de Dumnezeu in imparatia cereasca a lui Hristos, in deplinatatea vietii ei sufletesti si trupesti.

Sarbatoarea poarta denumirea de "adormire" pe de o parte pentru ca in cadrul bisericii nu se poate vorbi despre "moartea" unui sfant, iar pe de alta parte pentru ca traditia bisericeasca spune ca obstescul sfarsit al Fecioarei Maria a fost asemenea unei adormiri.

Apostolii au fost adusi in mod miraculos la acest eveniment si au fost cu totii prezenti, cu exceptia Sfantului Apostol Toma, atunci cand Maica Domnului a trecut din aceasta viata. Apoi, ea a fost inmormantata. Apostolul Toma a ajuns cateva zile mai tarziu. Dorind sa o vada inca o data, i-a convins pe ceilalti sa deschida mormantul Maicii Domnului. Atunci Apostolii au descoperit ca trupul Ei nu mai era in mormant. Acest moment este pentru noi parga (primul rod) al invierii de obste a credinciosilor, care va avea loc dupa a doua venire a lui Hristos.

Praznicul poarta numele de Adormirea Maicii Domnului, pomenind trecerea ei din aceasta viata, cuvantul "Adormire" traducand grecescul Koimisis, care inseamna adormirea intru moarte (de aici vine cuvantul cimitir). Biserica Romano-Catolica prefera sa numeasca acest eveniment ridicare la cer (lat. assumptio, lit. "primire" [in cer]) intrucat, tinand seama de disparitia trupului Maicii Domnului din mormant, considera ca Ea a fost inaltata cu trupul la Cer.

La fel ca si in cazul nasterii Sfintei Fecioare sau in cazul Intrarii in Biserica, nici pentru Adormirea Maicii Domnului nu exista referinte istorice sau biblice pentru aceasta sarbatoare. Biserica Ortodoxa propovaduieste ca Maica Domnului este fara de pacat, dar si ca Fecioara Maria a avut nevoie cu adevarat sa fie mantuita de Hristos - mantuita de incercari, suferinte si moarte din lumea aceasta. Ea a murit cu adevarat si apoi a fost luata la Cer de Fiul ei, ca Maica a Vietii si ia deja parte la viata fara de sfarsit din Imparatia Cerurilor. Aceasta viata in rai este pregatita si promisa tuturor care "asculta Cuvantul lui Dumnezeu si il pastreaza" (Luca 11,27-28).

Maica Domnului - Preaslavita Stapana noastra Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria. Mutarea la cer.

Maica Domnului este cea mai inalta sfintenie omeneasca cunoscuta si cinstita de Sfanta Biserica, iar Adormirea Maicii Domnului este cea mai de seama dintre sarbatorile ei. In Sfanta Scriptura, nu aflam nimic despre moartea Maicii Domnului. In schimb, cantarile si imnele de la Vecernia si Utrenia sarbatorii ne vestesc adevarata traditie a Bisericii in aceasta privinta:

Cand a binevoit Hristos, Dumnezeul nostru sa ia la Sine pe Maica Sa, atunci, cu trei zile mai inainte, a facut-o sa cunoasca printr-un inger mutarea ei de pe pamant la viata cea cereasca. Deci, instiintandu-se Nascatoarea de Dumnezeu despre aceasta, s-a bucurat, cu bucurie mare si s-a suit degraba in Muntele Maslinilor ca sa se roage.

S-a intors apoi acasa si a pregatit toate cele de ingropare, incredintand pe vecine ca, mutandu-se in ceruri, nu numai pe ele nu le va uita, ci pe toata lumea o va cerceta si o va ocroti. Si a impartit vaduvelor sarace vesmintele sale. Si a luat apoi iertaciune de la toti si, culcandu-se pe pat, a facut rugaciune pentru intarirea lumii si pentru vietuirea in pace. Si, binecuvantand pe toti cei de fata, si-a dat sufletul in mainile Fiului si Dumnezeului ei. Si multe vindecari s-au impartit tuturor celor bolnavi, prin binecuvantarea ei.

Si, s-a facut atunci tunet mare si au venit de la marginile lumii, ca pe niste nori, toti Apostolii lui Hristos, la casa Maicii Domnului din Ierusalim. Si, incepand Petru cantarea cea de ingropare, Apostolii au ridicat patul si au petrecut, pana la mormant, trupul cel primitor de Dumnezeu. Si, sosind in satul Ghetsimani si asezand in mormant trupul Maicii Domnului, Apostolii au zabovit acolo inca trei zile, asteptand pe Apostolul Toma, care din dumnezeiasca randuiala, lipsea.

Si, sosind, Toma Apostolul era intristat, ca nu se invrednicise sa vada si el chipul adormit al Maicii Domnului, ca si ceilaiti Apostoli. Deci, s-a deschis, cu hotarare de obste, mormantul pentru el. Si, daca s-a deschis, s-au minunat, ca au aflat mormantul fara sfantul ei trup si era numai giulgiul lasat, ca mangaiere si marturie nemincinoasa a mutarii Nascatoarei de Dumnezeu, cu trup cu tot, la ceruri.


Related news items:
Newer news items:
Older news items: